De vraag van Monic Autoloze zondag

Elke maand een autoloze zondag, is dat haalbaar?

Autoloze zondag? Picknicken op de snelweg, droomt de een. Eindelijk eens lang en hard kunnen doorfietsen, droomt de ander. Die dromen lijken nog te komen uit de jaren zeventig, toen er voor het laatst een autoloze zondag was. Tien zondagen achter elkaar zelfs, tussen 4 november en 6 januari. Het jaar waarin er nog maar 2,5 miljoen auto’s in Nederland rondreden, in plaats van de 9 miljoen nu. Het jaar dat er op de snelwegen nog geen dagelijkse files stonden van honderden kilometers.

Elke week een autoloze zondag, dat zou nu heel effectief zijn, berekende Wim de Vries, hoogleraar in Wageningen (integrale stikstofeffectanalyse), deze week op Radio 1. Juist omdat er zoveel auto’s op de weg zijn. Het zou genoeg zijn om menig bouwproject door te laten gaan. Maar elke zondag zonder auto, dat is nu niet realistisch. Vandaar het plan dat voorzichtig geopperd is, om een maandelijkse autovrije zondag in te voeren. Zonder eindgrens overigens, viel me op. Dus voor altijd dan? En hoe gaat dan in de vakantieperiodes, wanneer veel mensen op zondag weggaan om de drukke zwarte zaterdag te ontwijken, en veel vakantiegangers op zondag terugkeren?

Picknicken op de A2

Ik probeer even weg te blijven van het romantische beeld van picknicken op het lege asfalt, en me concreet voor te stellen wat het betekent en hoe het werkt. Allereerst vergt de maatregel discipline van de miljoenen automobilisten, want handhaven gaat niet, en alle op- en afritten afsluiten ook niet. Er zullen immers allerlei vrijstellingen gegeven moeten worden voor diegenen die voor werk of uit nood toch de weg op moeten. Huisartsen, brandweer, politie, ambulances. Picknicken op de A2 is dan toch best onveilig. Autoloos is wel echt helemaal autoloos, dus niet alleen op de snelwegen. Want anders zou het op de provinciale wegen lekker druk worden, als sluiproutes.

Ik zie ook een probleem met vrachtverkeer, want dat rijdt in Nederland, anders dan in Duitsland, ook op zondag. En hoe staat het met de bussen? Mogen die dan wel of niet? Openbaar vervoer zou juist ruim baan moeten krijgen met het oog op het halen van de klimaatdoelen. Het effect van een autoloze zondag hangt dus vooral af van het gedrag van ons automobilisten. Blijven we dan thuis, gaan we fietsen, of gokken we dat we niet gecontroleerd worden, dat ene kleine stukje?

Stikstofuitstoot

Er is wel een ander effect denkbaar van een autoloze zondag. Als iets wat vanzelfsprekend is een keer niet kan, dan kalft er wellicht iets af van die vanzelfsprekendheid. Met de auto naar het bos op zondagmiddag? Nou ja, we kunnen ook iets anders leuks doen wat ook buiten is.

De vraag is ook hoe lang we doorgaan met die maandelijkse autoloze zondag, gesteld dat die er toch nog eens komt. Een jaar is te kort om dankzij de geringere stikstofuitstoot alle huizen gebouwd te hebben die nodig zijn. Meer effect heeft het terugbrengen van de maximumsnelheid op snelwegen naar 100 km per uur. Dat vergt nog meer discipline.

Denkt u dat het haalbaar is, elke maand een autoloze zondag?

Stuur uw reactie van circa 150 woorden uiterlijk dinsdag 12 uur naar lezers@trouw.nl, voorzien van naam en adres. Een keuze uit de antwoorden verschijnt woensdag.

Monic Slingerland is chef opinie van Trouw. Elk weekend stelt ze een vraag aan de lezers, op woensdag verschijnt een selectie van de antwoorden.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden