OpinieOnderwijs

Elk kind, met of zonder handicap, naar de buurtschool

Laten we voorkomen dat een nieuwe groep kinderen met een handicap opgroeit in eenzaamheid, aldus Henk-Willem Laan, directeur Nederlandse Stichting voor het Gehandicapte Kind.

Passend onderwijs heeft er niet toe geleid dat meer kinderen met een handicap naar een reguliere school gaan. Dat is te lezen in de Evaluatie passend onderwijs die afgelopen week, zes jaar na de start, is gepresenteerd. Doorgaan op deze weg is voor veel kinderen uitzichtloos. Maar het kán anders.

Dat passend onderwijs niet het beoogde resultaat biedt, zagen we aankomen. Het aantal kinderen dat wordt doorverwezen naar speciaal onderwijs stijgt al jaren. Evenals het aantal kinderen met een handicap dat helemaal geen onderwijs krijgt, inmiddels al zo’n 10.000. Dagelijks horen wij de verhalen van kinderen die graag regulier onderwijs willen volgen maar dat niet voor elkaar krijgen door onvermogen, onwil of bureaucratie.

Dat leidt tot eenzaamheid. De buurtschool is dé plek waar kinderen vriendjes maken, met wie ze al spelend ervaringen en vaardigheden opdoen voor de rest van hun leven. Gehandicapte kinderen worden hiervan vaak uitgesloten. Van de kinderen die naar het speciaal onderwijs gaan, meestal ver van huis, heeft 85 procent helemaal geen vriendjes in de buurt. Niet samen kunnen spelen, er niet bij horen – dat zijn ervaringen die zij de rest van hun leven meedragen. Van de volwassenen met een handicap voelt 62 procent zich eenzaam; meer dan welke andere bevolkingsgroep dan ook.

Ervaren dat iedereen erbij hoort

Het kan anders. Er zijn scholen die ‘inclusief’ onderwijs geven: onderwijs op maat aan iedereen, ongeacht handicap. Geen gescheiden scholen dus, zoals bij passend onderwijs nog het geval is, maar alle kinderen naar dezelfde buurtschool. Daar ervaren zij dat iedereen erbij hoort. Ons project Samen naar School laat zien dat dit zelfs mogelijk is voor kinderen met een ernstige meervoudige beperking.

Dit inclusieve onderwijs is het doel waar de Nederlandse staat zich toe heeft verplicht door in 2016 het VN-verdrag Handicap te bekrachtigen. En eerder al de Verklaring van Salamanca en het VN-Kinderrechtenverdrag. Gescheiden onderwijs is daarmee in strijd. Zo bezien was het idee van passend onderwijs al van het begin af aan achterhaald.

Maar laten we vooral kiezen voor inclusief onderwijs uit liefde voor de kinderen. Elk kind verdient de kans om samen naar school te gaan, vriendschappen te sluiten, samen te spelen en op te groeien: de basis voor een gelukkige toekomst. Zo kunnen we voorkomen dat een nieuwe generatie kinderen met een handicap opgroeit in eenzaamheid.

Lees ook:

Wet om bureaucratie en kosten in het onderwijs terug te dringen hielp nauwelijks

Het ‘passend onderwijs’, ingevoerd in 2014 om kosten en bureaucratie terug te dringen, heeft minder opgeleverd dan gedacht. Dat blijkt uit een langlopende evaluatie.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden