OpinieMiddenschool

Een brede brugperiode is de oplossing niet

null Beeld Trouw
Beeld Trouw

De leraar die je je later herinnert, die je op het juiste moment een duwtje gaf, die maakt voor een leerling het verschil. Niet het ene of het andere onderwijssysteem, vindt rector Henk van Ommen van Het Baarnsch Lyceum.

Grote onderwijshervormingen hebben nog nooit tot de ­gewenste veranderingen ­geleid. Twintig jaar geleden moesten vmbo en havo/vwo sterk gescheiden worden, acht jaar geleden gingen we voor excellentieprogramma’s, omdat dat voor onze kenniseconomie nodig was, nu gaan we voor kansengelijkheid en morgen gaan we voor...?

Met dergelijke veranderingen loop je het risico het kind met het badwater weg te gooien en te veel de waan van de dag te volgen. Onze ranking in Pisa, een internationaal vergelijkend onderwijsonderzoek, was bij hetzelfde systeem tien jaar geleden veel hoger dan nu. Landen met een middenschool zijn niet minder gesegregeerd dan onze ­samenleving, eerder meer.

Onderwijs is slowfood. Het ­bereidt jongeren voor op de maatschappij, op het leven, via basale kennis en het ontwikkelen van hun persoonlijkheid. Onderwijs is geen fastfood uit een jaarlijks wisselend, vaak door ideologische motieven ­ingegeven menu.

Er zijn goede argumenten om voor groepen leerlingen de keuze voor een specifieke onderwijssoort uit te stellen. Als schoolleider rek ik het systeem tot het uiterste om leerlingen recht te doen en stimuleer ik leerlingen zoveel mogelijk te stapelen. Diversiteit is een uitgangspunt van mijn bestuurlijk handelen.

Systeemdenken gaat uit van maakbaarheid, niet van mensen

Er zijn ook jongeren die geen baat hebben bij een uitgestelde niveaukeuze. Zoals mijn zoon gelukkig werd in de gymnasiale masterclass, zo is mijn dochter gelukkig in een kaderklas van het vmbo, met veel praktijkleren. Ik denk dat ze beiden ongelukkiger zouden zijn in een breed samengestelde brugklas.

Een brede brugperiode is geen ­panacee voor de toenemende kansenongelijkheid. Met een wijziging in het onderwijssysteem lossen we geen groot maatschappelijk issue op, dat diverse oorzaken heeft en al in de vroegste jeugd zijn beslag vindt. Systeemdenken gaat uit van maakbaarheid, niet van mensen. We hebben als school wel de dure taak om leerlingen eerlijke kansen te ­geven, passend bij hun talent en hun ontwikkeling van dat moment.

Het verschil maakt een school door meer ruimte te zoeken en te maken, met goede docenten en vooral een passende pedagogiek. De relatie docent-leerling is vitaal, leerlingen willen gezien worden. ­Relatie is aandacht geven, stimuleren, voordoen en ook begrenzen en tegenwicht bieden.

De leraar die je je later herinnert, die maakte het verschil, die gaf het juiste duwtje. Niet het systeem.

Lees ook:

Onderwijsraad: Het schooladvies in groep 8 verdwijnt, een 3- jarige brugklas voor alle leerlingen

De Onderwijsraad doet een vergaand voorstel voor latere selectie om de kansenongelijkheid in het onderwijs aan te pakken.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden