Commentaar

Door toedoen van Boeing en FAA is het vertrouwen in de luchtvaartsector enorm beschadigd

Onderzoekers bekijken de plek waar de Boeing 737 MAX van Ethiopian Airlines op 16 maart neerstortte. Beeld AFP

Jaarlijks stappen ruim vier miljard passagiers ergens ter wereld in een vliegtuig. Zij vertrouwen op een goede aankomst en de risicoanalyses geven hun gelijk: vliegen is relatief veilig. De luchtvaartsector waarin passagiers en bemanningen hun vertrouwen stellen heeft echter een enorme deuk opgelopen door toedoen van twee grote spelers in die branche.

Het vermoeden is dat de Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing en de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA fouten hebben gemaakt bij het ontwikkelen van een nieuw type vliegtuig. Dat vermoeden rees na het neerstorten van twee van deze splinternieuwe Boeings 737 Max 8. De rampen bij Lion Air in Indonesië in oktober en bij Ethiopian Airlines begin deze maand kostten aan totaal 346 mensen het leven.

Hoe kon het dat de gemoderniseerde versie van de veertig jaar bestaande Boeing 737 de benodigde certificaten kreeg van de controlerende Federal Aviation Administration (FAA)? De verdenking is dat er tijdens het ontwerpen een te innige samenwerking was tussen Boeing en de FAA, iets wat de Amerikaanse justitie onderzoekt.

De fouten zouden in grote haast zijn gemaakt. Het bedrijfsbelang en ook nationale belangen speelden mee, toen Boeing na 2011 zo snel mogelijk een nieuwe versie van de 737 op de markt moest brengen. Die was nodig om te kunnen concurreren met een nieuw energiezuinig toestel van het Europese Airbus. In die snelkookpan, zo is de verdenking, gaven de controleurs van de Amerikaanse luchtvaartautoriteit Boeing alle vrijheid om de klus snel te klaren en in 2017 kon de nieuweling inderdaad in grote aantallen worden verkocht aan luchtvaartmaatschappijen.

Sjoemelvliegtuig

De 737 Max 8 was een commercieel succes, tot na de twee ongelukken aan het licht kwam dat software van het besturingssysteem, waarmee het achterover hellen van de Max 8 automatisch werd gecorrigeerd, niet deugde. Iets wat piloten niet wisten. Inmiddels wordt het toestel aan de grond gehouden, doen de Amerikaanse hoofdrolspelers onderzoek en past Boeing de techniek in de cockpit aan.

In paginagrote advertenties, ook in enkele Nederlandse kranten, beloofde Boeing de afgelopen dagen dat de ‘grootst mogelijke toewijding’ aan veilig vliegen voorop blijft staan. Over haast en de concurrentiedruk tijdens de ontwikkeling van het toestel laat het bedrijf zich niet uit, terwijl luchtvaartexperts juist daarop wezen.

Het Amerikaanse justitieonderzoek zal moeten uitwijzen of de innige band tussen de vliegtuigbouwer en de FAA-inspectie inderdaad een sjoemelvliegtuig opleverde dat niet luchtwaardig was. Pas daarna is duidelijk of Boeing het vertrouwen heeft beschaamd.

In het commentaar leest u de mening van de krant, verwoord door leden van de hoofdredactie en senior redacteuren. Eerdere commentaren vindt u op trouw.nl/commentaar.

Lees ook: 

Boeing probeert te redden wat er te redden valt

De Indonesische luchtvaartmaatschappij Garuda heeft besloten een bestelling van 49 Boeing 737 Max-vliegtuigen bij Boeing te annuleren. Wat gaat Boeing nu doen?

Boeing is geen succesverhaal meer

Vliegtuigbouwer Boeing gold tot voor kort vooral als succesverhaal. De 747 werd de ‘Queen of the Sky’ genoemd, de 737 een kaskraker en een goudmijn. Toch heeft het bedrijf met de botsing op Tenerife ook al decennia de grootste vliegtuigcrash ooit op zijn naam staan. 

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden