null

OpinieKlimaatopvoeding

Door dat groene rookgordijn van de fossiele industrie hebben jongeren geen eerlijk beeld van het klimaat

Beeld Trouw

De informatie over klimaat die kinderen krijgen, is gekleurd door de fossiele industrie, stelt Alfred Wagtendonk van Extinction Rebellion Families Nederland, gesteund door vijf klimaatorganisaties.

Voor veel ouders moet het thema klimaatverandering net zo ongemakkelijk voelen als het thema seksuele voorlichting, want wat als de kinderen willen weten of jij er ook actief aan bijdraagt? Gelukkig voor hen loopt het niet zo’n vaart, want de fossiele industrie biedt talloze ontsnappingsmogelijkheden om het eigen gedrag goed te praten door bijvoorbeeld ‘CO2-neutraal’ te tanken of te vliegen.

Deze normalisatie van ons zelf-destructieve gedrag door talloze lobby’s, van fossiele industrie tot vleesindustrie, met geslepen reclamecampagnes en allerlei vormen van greenwashing is in toenemende mate gericht op kinderen, de burgers van de toekomst. Bij het ontbreken van regulier lesmateriaal over klimaatverandering, is de kans groot dat zij voor het eerst over klimaat- en milieuproblemen leren aan de hand van gesponsord lesmateriaal van de fossiele industrie.

Grote banken als ABN Amro bemoeien zich met duurzaamheidsprogramma’s van scholen, megavervuilers als Basf en Shell zijn partners van wetenschapsmuseum Nemo in Amsterdam. Via zijn Jet-Net-lesboeken presenteert Shell ‘schoon’ aardgas, fossiele gas-to-liquid brandstoffen en technieken voor het ondergronds opslaan van CO2 als oplossingen voor het klimaatprobleem. Zonder objectieve achtergrondkennis over de samenhang tussen economie, klimaat en biodiversiteit wordt de verborgen boodschap dat de energietransitie niet zo’n haast heeft al snel als zoete koek geslikt en leren kinderen niet kritisch nadenken over fossiel gedrag.

Toekomst op het spel

Ondanks het groene rookgordijn rond de fossiele groei-economie voelen steeds meer jongeren dat hun toekomst op het spel staat. Ze zijn oververtegenwoordigd bij de groeiende klimaatprotesten, maar hebben geen stemrecht of zijn nog te jong om aan de knoppen van de wereldeconomie te mogen draaien. Dezelfde jongeren werd in de corona-crisis gevraagd een pas op de plaats te maken om de kwetsbaren in onze samenleving te beschermen.

De vraag is of wij, nu het nog zin heeft, bereid zijn voor hén iets wezenlijks in te leveren van onze overvloedige fossiele levensstijl. Volgens de jaarlijkse klimaatenquête van de Europese Investeringsbank zegt bijna driekwart van de Nederlanders zich in te spannen om de klimaatcrisis aan te pakken, maar slechts 9 procent voert het door in de vorm van een andere levensstijl.

Eerlijk zijn over de ernst van de situatie

Het is dus aan de overheid om haar burgers tot het juiste gedrag aan te zetten, misinformatie tegen te gaan en eerlijk te zijn over de ernst van de situatie. Dus in plaats van de ‘het komt wel goed’-boodschap in de overheidscampagne ‘Iedereen doet wat’, liever een stad als New York, die vorige week big oil voor de rechter sleepte om misleidende reclame uit de stad te weren.

De komende tien jaar maken het verschil tussen klimaatverandering of klimaatontwrichting, dus moeten ingrijpende natuur- en klimaatmaatregelen bovenaan het regeerakkoord staan. Daarbovenop verdienen kinderen eerlijk en objectief, zonder lesmateriaal van de fossiele industrie, geïnformeerd te worden over de relaties tussen klimaat, mens en natuur. Door middel van verplicht natuur- en klimaatonderwijs vanaf de basisschool op wetenschappelijke basis. Kinderen (en volwassenen) zouden ook op straat en in (sociale) media verschoond moeten blijven van misleidende informatie van de fossiele industrie.

Het regeerakkoord moet ervoor zorgen dat alle reclames, (kinder-)marketing en lobby’s voor producten en bedrijven die de planeet en onze toekomst schade toebrengen verboden worden. Zo’n verbod op fossiele reclame verlaagt niet alleen de vraag naar fossiele brandstoffen en CO2-uitstoot, maar vergroot ook het gevoel van urgentie en het broodnodige draagvlak voor rechtvaardig klimaatbeleid.

Geef kinderen geen valse hoop en groene sprookjes. Geef ze de kans om met fossielvrij klimaatonderwijs hun toekomst te bepalen en hun ouders ter verantwoording te roepen.

Mede namens :
Camelia Constantinescu / Teachers for Climate NL
Kira van den Berg / Youth for Climate Nederland en Klimaat in de Klas
Jesse van Schaik / Fridays for Future Nederland
Christine Kuiper / Klimaatmoeders

Lees ook:

New York neemt het alweer op tegen olieconcerns als Shell, ditmaal wegens ‘greenwashing’

Opnieuw begint de stad New York een rechtszaak tegen oliebedrijven vanwege hun aandeel in de klimaatverandering. Ook al heeft de stad zojuist zo’n zaak verloren.

Dit burgerinitiatief wil misleidende marketingcampagnes stoppen: ‘Een blinde vlek in beleid tegen klimaatverandering’

Een verbod op reclame voor fossiele brandstoffen of ronkende SUV’s moet op tafel komen in de Tweede Kamer, vindt een actiegroep. Dat zou helpen bij daadkrachtiger klimaatbeleid.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden