OpinieOnderwijs en corona

Dit is het juiste moment om nieuwe leerkrachten te werven

De coronacrisis kan zomaar de oplossing zijn voor een andere crisis, die in het onderwijs. Die kampt nog steeds met een enorm lerarentekort, schrijft Hans Wildeboer, bestuurder bij het Bornego College in Heerenveen.

Voordat de coronacrisis in alle hevigheid uitbrak, stonden de kranten nog vol met een andere crisis: die in het onderwijs. Door diverse (verkapte) bezuinigingen en het lerarentekort is de aantrekkelijkheid van de sector onder druk komen te staan. Stakingen in het onderwijsveld waren het gevolg.

Het lijkt nu een probleem uit lang vervlogen tijden. Het tegendeel is echter waar. De tekorten zijn er nog steeds en deze zijn opgelopen tot bijna 1200 fulltime banen in het basis- en het voortgezet onderwijs. Het gaat om onderwijsgevenden, maar ook om directiefuncties.

Deze crisis is door de sluiting van de scholen en het verzorgen van het onderwijs-op-afstand op de achtergrond geraakt. Met veel kunst- en vliegwerk van onderwijsgevenden en met de inzet van tienduizenden ouders gaat het onderwijs ‘gewoon’ door. Ruim twee miljoen kinderen volgen thuisonderwijs en hiermee lijkt het lerarentekort verdwenen als sneeuw voor de zon. Toch is onderwijs-op-afstand geen definitieve oplossing voor het probleem.

Waar haal ik voldoende leerkrachten vandaan?

Achter de schermen is menig directeur alweer druk bezig met de formatie voor het komend schooljaar. Op enig moment gaan de scholen immers weer open en staan er enthousiaste leerlingen voor de deur. De grote vraag in het basisonderwijs is er nog steeds: waar haal ik voldoende leerkrachten vandaan? In het voortgezet onderwijs zit de pijn vooral in specifieke vakgebieden; de bètavakken (informatica, wis-, natuur-, en scheikunde) en de talen (onder andere Duits, Engels, Nederlands en Latijn en Grieks).

De coronacrisis heeft naar verwachting een drukkend effect op onze economie. Economen waarschuwen nu al voor de negatieve gevolgen en schetsen doemscenario’s. De werkloosheid is nu historisch laag met 2,9 procent, maar zal fors oplopen, is de verwachting. Er zijn bedrijfstakken (met name de reisbranche, de vrijetijds- en de creatieve sector) die zwaar lijden onder de maatregelen om de verspreiding van het virus in te dammen.

Het zijn deze sectoren waar de meeste ontslagen vallen of dreigen te vallen. De eerste bedrijven hebben al de deuren gesloten of overwegen dit te doen. Voor de medewerkers een groot drama.

Medewerkers met een hbo- of universitaire achtergrond kunnen echter in een relatief korte periode omgeschoold worden tot leerkracht of docent. Het is dus belangrijk om nu vooruit te kijken en potentiële medewerkers te enthousiasmeren en te laten zien hoe mooi het is om jonge mensen iets te leren.

Nationaal telefoonnummer

De overheid moet juist nu al nadenken over manieren om (ontslagen) werknemers perspectief te bieden. De tijd tot aan de zomervakantie kan zinvol besteed worden met tal van activiteiten gericht op de oriëntatie op, en de instroom in het onderwijs.

Een nationaal telefoonnummer waar geïnteresseerden met al hun persoonlijke vragen terecht kunnen over vacatures, opleidingen, subsidiemogelijkheden en het hebben van een uitkering in combinatie met studeren, is effectief en laagdrempelig. Dit coördinatiepunt kan gericht doorverwijzen naar regionale opleidingsinstituten.

Er komt een tijd dat de coronacrisis achter ons ligt en dat de onderwijscrisis weer op de voorpagina’s van de kranten staat. Onderwijs is in tijden van dreigende economische crises vaker een veilige haven gebleken. Soms is het ontbreken van baanzekerheid of ontslag net het zetje voor potentiële werknemers om de overstap naar deze sector te maken.

Het onderwijs zal nieuwe collega’s met open armen ontvangen. Het zou zomaar kunnen dat de deze crisis uitmondt in de oplossing van een andere crisis.

Lees ook  :

De economische impact van ‘zwarte zwaan’ corona laat zich niet makkelijk voorspellen

Wat tot voor kort ondenkbaar was, is gebeurd: een virus heeft wereldwijd de economie in zijn greep. Dat er recessie komt is zeker, verder is het voor economen gissen.

Slob moet 100 miljoen vinden voor basisonderwijs in de grote steden

De onderwijswethouders uit de grote steden waren er vlug bij om de 100 miljoen euro die onderwijsminister Arie Slob wil vrijmaken in hun zak te steken. In Utrecht zijn structurele investeringen in het basisonderwijs hard nodig zei wethouder Anke Klein. Haar Amsterdamse collega Marjolein Moorman reageerde met: “Het geld is heel hard nodig om de onderwijscrisis door het lerarentekort te bezweren.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden