CommentaarAmazon

Diepe zakken Amazon wringen door maatschappelijke misdragingen

Als gigant Amazon zich roert, worden alle concurrenten zenuwachtig. En terecht. Met een omzet van 250 miljard euro, grofweg een derde van het bruto nationaal product van Nederland, heeft de webwinkel oneindig diepe zakken. En met dat geld hebben ze al heel wat concurrenten uit de markt gedrukt of overgenomen.

Sinds vorige week heeft Amazon ook een Nederlandse webwinkel. Mensen konden al bestellen via een vertaling van de Duitse tak, maar nu gaat de Amerikaanse reus zich specifiek richten op Nederlandse klanten. En via die Duitse tak was Amazon al groot: het is inmiddels de vierde webwinkel na Bol.com, de Mediamarkt en Coolblue en streefde bijvoorbeeld Wehkamp al voorbij. In plaats van vooral e-books gaat het zijn virtuele schappen nu ook vullen met woonaccessoires, elektronica, huishoudartikelen en speelgoed. Artikelen die Amazon met zijn marktmacht vaak goedkoper kan inkopen dan de concurrenten.

Online shoppen heeft veel voordelen voor consumenten. De snelheid van levering, de breedheid van het aanbod, de scherpe prijzen: het zijn allemaal elementen die bijdragen aan de snelle groei. Nadelen zijn er ook: de teloorgang van fysieke winkels, de soms extreem lage lonen bij producenten, de mileudruk van de pakketverpakking en -bezorging. En de onderlinge concurrentie is zo scherp dat zelfs grote webwinkels bepaald nog geen geldmachines zijn.

Maatschappelijke misdragingen

Wat extra wringt bij Amazon is dat de diepe zakken deels het gevolg zijn van maatschappelijke misdragingen. In de VS ging Amazon pas in 2018 na grote druk over tot betaling van een minimumloon van 15 dollar voor zijn werknemers. Internationaal klagen overheden volstrekt terecht over de belastingontwijking door het concern. De G20, de groep van rijkste landen, schatte vorige maand dat techbedrijven als Amazon, Google, en Facebook jaarlijks 100 miljard dollar te weinig aan belastingen afdragen. Belastinggeld dat kan worden besteed aan publieke voorzieningen waarvan ook zij profiteren en dat andere bedrijven wel afdragen. Dergelijk gedrag geeft Amazon een financieel voordeel ten opzichte van lokale concurrenten en kleinere ketens met fysieke winkels. De Europese Unie wil dan ook een minimumbelastingtarief afspreken voor techbedrijven als Amazon en voert daarover een heel hard gevecht met de VS, hun thuisbasis.

En terecht. Wie de lege winkelpanden ziet die er nu al zijn in veel Nederlandse steden, moet de toekomst vrezen waarin Amazon de online concurrentie in Nederland heeft weggevaagd en zijn marktmacht ten volle kan benutten. Verandering in de winkelsector is gaande, dat is een feit, maar dan graag met een eerlijk speelveld.

De mening van de krant, verwoord door leden van de hoofdredactie en senior redacteuren.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden