Opinie

De zorgplicht geldt ook voor de financiers van het MC Slotervaart

Een ambulance verlaat het terrein van het MC Slotervaart.Beeld ANP

Om de onmiskenbare schade voor duizenden patiënten te beperken is tijd en geld nodig, zegt klinisch psycholoog Miriam Goudsmit, die met andere medewerkers van het Slotervaartziekenhuis grote zorgen heeft over de reusachtige operatie.

Ieder die ooit ziek is geweest, weet hoe kwetsbaar, afhankelijk en gespannen je je voelt aan het bureau van de dokter, wachtend op de uitslag. En hoe belangrijk het is dat je degene tegenover je vertrouwt. De kwaliteit van de behandelrelatie met de arts bepaalt in hoge mate je welbevinden als patiënt. En binnen het vakgebied van de medische psychologie weten we al lang: een beter contact met de arts zorgt ervoor dat de behandeling beter werkt. Dit geldt óók voor behandeling met medicatie of voor uitkomsten van operaties.

In het Slotervaartziekenhuis worden noodgedwongen 20.000 van zulke behandelrelaties doorgeknipt. Dat zijn 20.000 mensen die wachten op een chemokuur, een ooginjectie, een rugoperatie, het verwijderen van een melanoom of de uitslag van een darmonderzoek. Zaken die van groot belang, soms levensbelang, zijn. En behandelingen die soms al tientallen jaren bij hetzelfde team van zorgverleners plaatsvinden.

Een bedrijf dat verliezen maakt, heeft uiteindelijk misschien geen toekomst. Maar het overplaatsen van patiënten uit een drukbezocht ziekenhuis dat vorige week nog in vol bedrijf was, blijkt onmogelijk zonder schade voor deze patiënten. Ten eerste is er simpelweg geen plek, blijkt nu; mensen kunnen achter aan de wachtlijst aansluiten. Ten tweede kent het Slotervaartziekenhuis een aantal expertisegebieden zoals de geriatrie, dementiediagnostiek bij migranten, bariatrische chirurgie, een slaap/waakpolikliniek, hiv en functionele urologie, die elders in de regio nauwelijks beschikbaar zijn. Ten derde kun je een behandelrelatie met arts, psycholoog of verpleegkundige onmogelijk copy-pasten.

Economische en bedrijfsmatige beschouwingen gaan voorbij aan deze bikkelharde realiteit. Zorg is geen product, waarvan de productie kan worden overgeheveld naar een andere fabriek. Zorg is een dienst, die bovendien alleen geleverd kan worden in de context van een vertrouwensrelatie.

Laten we deze realiteit onder ogen zien en ons nu inzetten voor het beperken van de schade. De expertisegebieden moeten behouden blijven en er is tijd en geld nodig voor een goede overdracht van patiënten. Wij als zorgprofessionals van het Slotervaartziekenhuis werken er keihard aan om dit te realiseren. Laat de financiers van de zorg ook hun verantwoordelijkheid nemen en de schade beperken. Dat is mijn definitie van zorgplicht.

Lees ook: Rond Slotervaart hangt altijd de geur van wanbeleid. Was daar ook sprake van?

Winst maken en uitkeren aan aandeelhouders, dat was ooit het plan van de ondernemers achter de failliete ziekenhuizen. Dat kwam er niet van.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden