Commentaar

De vragen van influencers over corona verdienen antwoord

Het was een verrassende protest-actie van het groepje influencers maandagavond op social media. Met de hashtag #ikdoenietmeermee riepen ze in filmpjes hun volgers op zich niet meer aan de coronamaatregelen te houden. Als toelichting zeiden ze dat ‘we’ alleen samen de overheid onder controle kunnen krijgen en #freethepeople.

De oproep leek even op de start van een kleine revolutie en zorgde voor een stortvloed van reacties. Er kwam gelukkig snel een tegenactie van andere influencers met de hashtag #ikdoewelmee. Het gezicht van het protest werd de 21-jarige Instagram-ster Famke Louise, met een miljoen volgers op Instagram. Juist haar filmpje zorgde voor ophef, omdat zij voor de zomer nog door het Rijk was ingehuurd om als influencer de corona-maatregelen te steunen. Vanwege deze tegenstrijdigheid belandde ze zelf in een mediastorm. Ze werd streng toegesproken door haar volgers. En minister-president Rutte keurde haar actie publiekelijk af.

Het was ic-baas Diederik Gommers die de kleine revolutie wist te smoren. Hij ging met Famke Louise in gesprek, in het televisieprogramma van Eva Jinek. Het zichtbaar ongelukkige meisje kwam niet meer goed uit haar woorden. Ze werd zowel moederlijk als vaderlijk door Jinek en Gommers toegesproken en kreeg uitleg op haar vragen. Gisterochtend verwijderde ze het gewraakte filmpje en bood ze haar excuses aan. Andere influencers verwijderden hun filmpje ook.

Engel probeert steeds opnieuw een veenbrand te ontsteken

Wat blijft hangen is het onbegrip en de boosheid van de influencers over de maatregelen die hen en velen met hen zwaar vallen. Dat de influencers in een speciale whatsapp-groep waren beland en zo bleken te zijn beïnvloed door Willem Engel van de club Viruswaarheid, hielp niet mee. Engel probeert steeds opnieuw een veenbrand te ontsteken. Dat neemt niet weg dat er kennelijk bij een groep mensen, onder wie jongeren, veel vragen leven over corona. Die antwoorden zijn er ook, veelvuldig uitgelegd, maar komen kennelijk niet over. Bovendien worden mensen, bijvoorbeeld influencers met optredens, zwaar getroffen door het virus. En ze krijgen via sociale media steeds weer informatie die de genomen maatregelen in twijfel trekt.

De overheid dient dit niet te onderschatten. Influencers zijn niet de enigen met vragen. Het is duidelijk dat er in communicatie met sommige groepen veel gewonnen kan worden, zeker nu we in de tweede golf zijn beland. Communiceren via radio en tv betekent dat je de jongere generatie niet of nauwelijks bereikt. Het is nodig veel actiever online de maatregelen uit te leggen, toe te lichten en de vragen die leven te beantwoorden, om het draagvlak in de samenleving te behouden.

In het Commentaar leest u de mening van de krant, verwoord door leden van de hoofdredactie en senior redacteuren.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden