De vierdaagse schoolweek is een bar slecht idee

Gang op een basisschool. Foto: Richard Brocken/Hollandse Hoogte Beeld Hollandse Hoogte

Experimenteren met een kortere schoolweek is een slecht idee, betoogt Andra van Hofwegen op de opiniepagina van Trouw.

Mevrouw Baars heeft ongetwijfeld met iedereen het beste voor als zij pleit voor een vierdaagse schoolweek (Opinie, 23 oktober), maar ik vrees dat dit haar problemen niet gaat oplossen. Een kortere schoolweek impliceert langere lesdagen. Je kunt je afvragen of die extra inspanning voor kinderen gecompenseerd wordt door een lesvrije dag.

De suggestie dat leerkrachten die dag nodig hebben om zichzelf te kunnen ontwikkelen, veronderstelt dat dit nu niet gebeurt. Ik verzeker u dat leerkrachten dit volop doen als de kinderen naar huis zijn of tijdens de vermaarde lange schoolvakanties.

Op achterstand

Het feit dat de schrijfster het niet voldoen aan de leerplichtwet wegzet als een non-bezwaar getuigt van weinig kennis op dit gebied. De leerplichtwet beschermt kinderen tegen willekeur van schoolverzuim op oneigenlijke gronden. Langdurig en frequent schoolverzuim zet leerlingen op achterstand in hun ontwikkeling. Ik ben blij met de leerplichtwet die het recht op onderwijs voor kinderen bewaakt.

Mijn grootste bezwaar tegen het pleidooi ligt in het voorstel om eens een jaartje of wat te gaan experimenteren met kinderen: een paar jaar bij een aantal scholen de vierdaagse schoolweek invoeren en dan maar kijken wat het oplevert. Ik zou het niet aan ouders en kinderen kunnen uitleggen wanneer dan blijkt dat het experiment is mislukt. Die jaren geven we de kinderen niet meer terug! Er is in het verleden al te veel geëxperimenteerd in het onderwijs. Daarvan is later vaak jammerlijk gebleken dat iets te snel, te ondoordacht en niet goed onderbouwd is ingevoerd en alsnog teruggedraaid.

Nieuwe competenties

Dat we ons als samenleving moeten bezinnen op wat we van kinderen en scholen vragen ben ik wél eens met mevrouw Baars. Een herziening van het curriculum, met meer ruimte voor creatief denken, samenwerken, technische en digitale vaardigheden lijkt me zinvol gezien alle ontwikkelingen die in hoog tempo op ons afkomen. Hoe bereiden we onze kinderen voor op de maatschappij van morgen met alle technologische mogelijkheden en grote vraagstukken die wij nu wellicht nog niet helemaal kunnen overzien? Juist binnen de gemeenschap van een groep, een school, een mini-samenleving, moet aan deze nieuwe competenties gewerkt kunnen worden.

De generatie die nu op onze scholen zit, zal straks het hoofd moeten bieden aan klimaat-, energie-, voedsel-, water- en migratieproblemen. Dat lossen we niet op met een kortere schoolweek.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden