Commentaar

De vierdaagse lesweek is geen droomscenario, wel een pragmatische oplossing voor het lerarentekort

Het is kiezen tussen twee kwaden. Een volwaardige schoolweek van vijf dagen, waarbij de leerkrachten – en daarmee de kwaliteit van het onderwijs – onder onaanvaardbaar grote druk staan. Of een schoolweek van vier dagen, die de leerkrachten meer lucht geeft, en de onderwijskwaliteit op die overgebleven vier dagen ten goede komt.

Op verschillende plekken in het land is het lerarentekort op basisscholen zo nijpend dat de vierdaagse lesweek naderbij komt. In Amsterdam wordt er steeds serieuzer over nagedacht. Het lerarentekort is daar in het afgelopen jaar opgelopen van 280 naar 384 voltijds aanstellingen. Dat raakt het onderwijs van duizenden kinderen. Zestien Amsterdamse basisscholen gingen deze maand vanwege de lerarentekorten al een week dicht.

Dat er iets moet gebeuren, is evident. Er zijn inmiddels weliswaar investeringen gedaan. En nadat onderhandelingen tot twee keer toe waren geklapt, is er eerder deze maand een akkoord bereikt over een salarisverhoging van 4,5 procent. Maar dat is niet voldoende. Zowel de werknemers als werkgevers hebben er terecht op gewezen dat er meer geld bij moet om het vak van leraar weer aantrekkelijk te maken en de kloof tussen de lonen in het basis- en voortgezet onderwijs te dichten. Het is niet voor niets dat de voorgenomen lerarenstaking van eind januari, ondanks het cao-akkoord, door zal gaan.

Intussen moeten de scholen roeien met de riemen die ze hebben. Dat lijkt ook minister Arie Slob in te zien: hij heeft scholen in de vijf grote steden meer ruimte gegeven om maatregelen te nemen. Het is begrijpelijk dat de kortere lesweek daarbij nadrukkelijker als tijdelijke oplossing in beeld komt. Dat is bepaald geen droomscenario. Maar in de huidige omstandigheden moet er gezocht worden naar pragmatische oplossingen.

De vraag is wel hoe die vijfde dag op een zinnige manier kan worden ingevuld. Voorkomen moet worden dat dat een dag wordt van verkapte kinderopvang. In Amsterdam wordt gedacht aan een dag waarbij Bildung centraal staat: brede persoonlijke, culturele en sociale vorming. Daarbij zouden mensen met didactische vaardigheden uit sectoren als kunst, cultuur en bedrijfsleven kunnen worden ingezet. Dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Maar – als er dan toch gekozen moet worden tussen twee kwaden – het heeft de voorkeur boven een onwerkbare vijfdaagse schoolweek.

Bovendien zou de nieuwe invulling van die vijfde dag kunnen benadrukken dat het onderwijs van kinderen in ons land iets is dat iedereen aangaat en waar ook andere sectoren iets in kunnen betekenen.

De mening van de krant, verwoord door leden van de hoofdredactie en senior redacteuren.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden