Beeld Trouw

Column Abdelkader Benali

De toeristische mens strijkt overal neer en is schaamteloos

De meest onmogelijke toeristische plek die ik ooit heb bezocht was Dubrovnik. Prachtige stad, geweldig gelegen, maar totaal overlopen door de toeristen. Na een uurtje hadden we het wel gezien. We renden naar de auto en reden terug naar Bosnië-Herzegovina, waar we vakantie vierden.

Door het korte bezoek hadden we zeeën van tijd dus reden we via een omweg terug, langs de grens met Montenegro door de Servische deelrepubliek – een deel van Bosnië-Herzegovina dat niet mee wil doen met de rest van het land. Het contrast met Dubrovnik had niet groter kunnen zijn: verlaten dorpen, schaapherders en sinistere kolencentrales midden in een pastoraal landschap. De paar mensen die we zagen lopen, keken apathisch voor zich uit, als zombies.

Bij later onderzoek kwam ik erachter dat in de dorpen die we doorkruisten tijdens de Bosnië-oorlog duizenden mensen waren weggehaald en gedood. We waren door dodenakkers gereden. Opgelucht haalden we adem toen we Mostar bereikten. Deze rit zou ons bijblijven, niet Dubrovnik.

De toeristische mens is schaamteloos

Ik ging er deze zomer van uit dat ik in Marokko veel verlaten plekken zou tegenkomen waar ik het rijk voor me alleen had. Niets daarvan. De toeristische mens is ook hier neergestreken en is schaamteloos. Op weg naar Asilah, een charmant kunstenaarsstadje aan de Atlantische kust dat bekendstaat om zijn muurschilderingen, passeren we Tahadart. Saida, mijn vrouw, herinnerde het zich als een ingeslapen vissersdorpje met prachtige stranden. Das war einmal. Wie wil parkeren moet aansluiten, het restaurant draait overuren en de stranden zijn afgeladen vol.

We moeten al die mooie plekken met steeds meer mensen delen. De stranden zijn huiskamers geworden. In Marokko is het dan de goede gewoonte om al je rotzooi achter te laten. De verlaten stranden liggen vol met plastic, etensresten, afval.

Aangekomen in Asilah schuiven we aan bij de mensenmassa’s die de muurschilderingen bewonderen. Een Marokkaanse familie neemt uitgebreid de tijd om selfies te maken bij een muurtekening. “De lol gaat er zo wel van af”, zegt Saida geïrriteerd. Instagram heeft gewonnen, de reiziger knarsetandt. Een paar dagen later rijden we richting de binnenlanden waar we bij een Koreaans echtpaar overnachten. We willen naar de beroemde watervallen van Akchour gaan. Met ons zijn honderden anderen op die gedachte gekomen. In het dorp kan niet geparkeerd worden, de weg naar het dorp staat vol auto’s. We zien af van het bezoek.

Ons bin zuunig

De volgende dag gaan we richting de rivier waar gezwommen en gerecreëerd kan worden. Uit de auto die voor ons rijdt, gooit iemand achteloos een klein huishouden aan rotzooi in de berm. In de rivier dobberen plastic flessen, dopjes. Een jongen vermaakt zich door een heel pak koekjes in de rivierloop te verkruimelen. We proberen ons steentje bij te dragen door het afval uit het water te vissen en in een prullenbak te gooien.

Op Facebook delen Marokkaanse vakantiegangers bonnetjes van de torenhoge prijzen op terrassen. Vooral Marokkaans Nederland, ‘ons bin zuunig’, reageert fel. “Het zijn dieven. Oplichters. Ik ga voortaan in Zuid-Spanje op vakantie. Daar zijn de prijzen nog normaal.” Andalusië is inderdaad een populaire vakantiebestemming geworden voor Marokkanen. In Tanger prijst op een billboard de Spaanse VVV de gastvrijheid van de costa’s aan. Marokkanen migreren en masse die kant op, niet voor werk, maar om te kunnen ontspannen en bij te komen van de hysterische toestanden in Marokko.

Abdelkader Benali (1975) is schrijver. In 1996 debuteerde hij met ‘Bruiloft aan zee’, in 2003 won hij de Libris Literatuur Prijs voor zijn roman ‘De langverwachte’. Om de week schrijft hij voor Trouw een column. Lees ze hier terug.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden