null Beeld

CommentaarWereldhandel

De Suezblokkade laat zien dat er meer in Europa zelf geproduceerd moet worden

Europa, Azië en Egypte konden opgelucht ademhalen nadat het maandagmiddag was gelukt het 400 meter lange en zestig meter brede containerschip Ever Given in het Suezkanaal vlot te trekken. Zeven dagen lang had het schip met 20.000 containers aan boord de internationale handel flink verstopt.

Aan beide zijden van het Suezkanaal wachtten ruim 400 schepen op het lostrekken van de containerreus door onder andere de Nederlandse baggeraar Boskalis en dochterbedrijf Smit Salvages. Ook al was het technisch niet een hele ingewikkelde operatie, het vlottrekken van het schip had daarmee iets van de glans van Hollands glorie.

Tegelijkertijd maakte de verstopping van het Suezkanaal duidelijk hoe afhankelijk de wereldeconomie is van een ogenschijnlijk simpele, maar krappe verbinding tussen de Middellandse Zee en de Indische Oceaan via de Rode Zee. Aan de andere kant van de wereld geldt hetzelfde voor het Panamakanaal, de tweede belangrijke handels-navelstreng in de wereld, tussen het oosten en westen van beide Amerika’s. De Engelse scheepvaartkrant Lloyd’s List schatte de schade van het vastgelopen containerschip Ever Given voor de wereldhandel op circa 400 miljoen dollar per uur. Schepen kunnen soms een miljard dollar aan goederen vervoeren.

De kwetsbaarheid van de handelsstromen zijn hiermee voor de buitenwereld duidelijk aan het licht gekomen. Enerzijds de krappe vaarwegen, anderzijds de enorme schepen die in de afgelopen decennia zijn gebouwd. Deze schepen zijn zo lang en hoog en technisch gecompliceerd, dat ze in vaarwegen met flinke winden moeilijk onder controle zijn te houden.

Zijn deze schepen door hun omvang niet te kwetsbaar geworden?

De oorzaak van het vastlopen van het schip is nog niet bekend, maar vermoedelijk een combinatie van factoren, stelde de Suez Canal Authority in Egypte, zoals zijwinden, snelheid van het schip, drukte op de vaarroute en menselijk handelen. Dit incident, waarmee verzekeraars waarschijnlijk nog jaren zoet zullen zijn, moet ook leiden tot bezinning of deze schepen door hun omvang niet te kwetsbaar zijn geworden voor weersomstandigheden, motorstoringen en diepten van vaarroutes. Zo raakte in 2019 de Waddenkust vervuild nadat honderden containers van een schip waren geslagen. En zo zijn er inmiddels diverse incidenten met grote containerschepen geweest.

Ook een andere bezinning is op zijn plaats. Moeten Europese landen willen dat ze zo afhankelijk zijn van landen als China en lange, kwetsbare handelsroutes? Mede vanuit het oogpunt van duurzaamheid, want deze transportschepen varen bepaald niet schoon. In

dit perspectief kan het vanuit milieuoogpunt en geo­politieke strategie verstandig zijn het produceren van goederen meer in Europa te laten plaatsvinden.

Het commentaar is de mening van Trouw, verwoord door leden van de hoofdredactie en senior redacteuren.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden