Commentaar

De steun aan Air France/KLM geeft een ongemakkelijk gevoel

De presentatie van de plannen van de Franse en Nederlandse regeringen om steun te verlenen aan het noodlijdende Air France/KLM had niet ongelukkiger kunnen gebeuren.

De Nederlandse regering was nog niet zo ver, maar werd gedwongen in ieder geval de intentie tot steun te openbaren. Gedwongen door de behoefte tot snelheid van de Fransen.

Maar ook de inhoud van de aangekondigde maatregelen is op zijn minst ongelukkig. Minister Wopke Hoekstra van ­financiën kondigde vrijdag onmiddellijk aan dat de 2 tot 4 miljard euro die hij denkt beschikbaar te kunnen stellen ‘uitsluitend en alleen’ bedoeld zijn voor KLM. Zijn Franse collega Bruno le Maire steunt het luchtvaartbedrijf wel via de holding Air France/KLM, maar dat betekent geenszins dat er ook maar één hele Franse euro ten goede zou mogen komen aan de Blauwe Trots, om ­minister Cora van Nieuwenhuizen te citeren.

De steun voor het Frans-Nederlandse bedrijf is meer dan terecht. Weinig sectoren zijn internationaal zo ­getroffen als de luchtvaartindustrie, met de sector is ­onvoorstelbaar veel werkgelegenheid en dus een algemeen belang gemoeid. Geluiden die oproepen juist geen steun te verlenen en dat de coronapandemie een unieke gelegenheid is om de luchtvaartindustrie te saneren en ons eigen vlieggedrag richting niet meer vliegen te ­matigen zijn sympathiek, maar ontijdig.

Er is alle reden de luchtvaartsector en ons vlieg­gedrag kritisch te beschouwen. Dat vergt echter een ­ordentelijke discussie. Een sector met zo’n groot belang voor de economie zomaar, terwijl er een crisis door de wereld trekt, een kopje kleiner maken zou getuigen van weinig visie en het misbruiken van de omstandigheden.

Ongemakkelijk gevoel

Hoe vaag de plannen van Hoekstra ook zijn, duidelijk is dat het Nederlandse kabinet een aantal terechte voorwaarden wil stellen aan de beloofde steun. Zo moet ­onder meer het personeel – en dan vooral het beter verdienende deel in het management en in de cockpits – een bijdrage leveren. Hoe hoog die bijdrage moet zijn, is minder belangrijk, het gaat hier om de symboliek.

De aangekondigde steun neemt echter een ongemakkelijk gevoel niet weg. Vorig jaar kocht Hoekstra een belang in de holding Air France/KLM van 14 procent. Hij liet de Kamer weten dat het kabinet behoefte had aan meer invloed op het beleid van de holding en zich een betere informatiepositie wilde verschaffen.

Dat Hoekstra in zijn opzet geslaagd is, blijkt vooralsnog nergens uit. Sterker, het kabinet werd volkomen verrast toen de holding aankondigde de topman een ­bonus te willen geven als het hem zou lukken staatssteun los te peuteren. Hoeveel invloed levert de nu aangekondigde steun dan wel op? 

Het commentaar is de mening van Trouw, verwoord door leden van de hoofdredactie en senior redacteuren.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden