Commentaar#MeToo

De openheid van Oostpool valt te prijzen, maar het theatergezelschap is er nog lang niet

null Beeld
Beeld

Een #MeToo-affaire is een heikele zaak. Als je er als organisatie mee te maken hebt, kun je het niet snel goed doen. Dat organisaties er toch mee aan de slag moeten, spreekt voor zich. Grensoverschrijdend gedrag betekent dat er iets goed mis is met de cultuur en omgangsvormen op het werk. Zeker als het gaat om gedragingen van invloedrijke personen tegenover afhankelijke jonge medewerkers of stagiairs. Machtsmisbruik is dodelijk voor een organisatie. Want niet alleen dat de slachtoffers worden geraakt, iedereen die het heeft waargenomen, raakt er onzeker en aangeslagen door.

Het is daarom te prijzen dat theatergezelschap Oostpool onmiddellijk na meldingen over de verziekte cultuur besloot om de zaak serieus aan te pakken en de buitenwereld erover te informeren. Het schakelde een gespecialiseerd onderzoeksbureau in, dat voortvarend te werk ging.

Uit de onderzoeksresultaten blijkt dat het bureau als belangrijkste opdracht zag om uit te maken of een van de klachten – een relatie van artistiek leider Marcus Azzini met een jonge ondergeschikte – wel of niet aanleiding moest zijn voor ontslag. Toen het antwoord nee was, kon Azzini aanblijven. Hij moest wel openlijk spijt betuigen. Over de andere aspecten van de verziekte cultuur, die de melders in hun klachten aandroegen, ging het nauwelijks.

Schone lei

Deze aanpak wekt de indruk dat een opgelucht Oostpool de kwestie zo snel mogelijk achter zich wil laten. Met het onderzoek en de openlijke excuses van Azzini toont het gezelschap de buitenwereld dat het met een schone lei verder wil.

Die openheid is een grote stap voorwaarts vergeleken met het gemak waarmee #MeToo-zaken tot nu toe in de theaterwereld werden toegedekt. Maar Oostpool is er nu nog lang niet. Een problematische cultuur laat diepe sporen achter, bij daders, slachtoffers en omgeving. Nu begint het moeizame proces van het verbeteren van die cultuur, iets dat jaren kan gaan duren.

Oostpool had zichzelf een goede dienst bewezen door zelf in gesprek te gaan met de melders, die zoals Oostpool erkent buitengewoon moedig hun persoonlijke ervaringen met het theatergezelschap deelden. Niet alleen om zelf te luisteren naar wat er mis was bij Oostpool en daarvan te leren, ook om begrip en compassie te tonen voor de aangrijpende zaken die de melders bij dit gezelschap hebben meegemaakt.

Het commentaar is de mening van Trouw, verwoord door leden van de hoofdredactie en senior redacteuren.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden