CommentaarDPG Media

De (on)terechte zorgen rondom de overname van Sanoma

De Nederlandse mediamarkt kan nog altijd worden beschouwd als een louter Nederlandse aangelegenheid. Een uniek taalgebied met een redelijk unieke cultuur, een buitenlands mediabedrijf zal zich wel twee keer bedenken om op deze markt actief te zijn. Er is ook een andere manier om naar de Nederlandse markt van kranten, tijdschriften en internetpublicaties te kijken. Bij die andere manier is de markt internationaal, unieke taalgebieden met een unieke cultuur ten spijt.

In het eerste geval is het terecht dat de vraag gesteld wordt of DPG, de uitgever van landelijke dagbladen, eigenaar van radiostations en diverse grote websites, niet veel te veel macht krijgt op de mediamarkt door de overname van de Nederlandse tak van Sanoma.

In het tweede geval is het juist een goede zaak voor het behoud van typisch Nederlandse media dat DPG (het voormalige Persgroep Nederland) een antwoord probeert te vinden op de uitdagingen die bedrijven als Google en Facebook bieden. DPG krijgt met de Nederlandse tak van Sanoma gerenommeerde titels in handen. Niet alleen de Donald Duck en Libelle en Margriet, maar ook titels op het internet behoren tot de portefeuille. Divers en de hele wereld van de media bestrijkend. Het is niet wereldvreemd om bezorgd te zijn dat het bezit van zoveel titels op zoveel terreinen te veel macht op de markt van de media oplevert. Een bijna monopolistische partij kan de adverteerder haar wil opleggen en ook zelfstandigen die aan de titels leveren, zoals journalisten en fotografen, absolute minimumtarieven opleggen. D66 en de Nederlandse journalistenvakbond NVJ waarschuwen daar terecht voor.

Daar staat tegenover dat nu al het overgrote deel van de Nederlandse advertentiemarkt beheerst wordt door Amerikaanse techbedrijven. Bedrijven die de continuïteit van specifiek Nederlandse media een zorg zal zijn.

Het dilemma dat deze twee verschillende wijzen van benadering opleveren is vrijwel niet op te lossen. Tenzij, zoals in Frankrijk veel duidelijker wordt gesteld, media eerst en vooral als een cultuurgoed worden beschouwd en waar de vrije markt van elkaar beconcurrerende bedrijven niet tot het meest gewenste resultaat leidt.

Media-uitingen dienen pluriform te zijn. Zonder dat geen vrije samenleving en, uiteindelijk, geen democratie. Dat wil nog niet zeggen dat achter die pluriforme uitingen niet één en dezelfde eigenaar schuil mag gaan.

D66 wil dat de mededingingsautoriteit kijkt naar de overname van Sanoma. Terecht. Maar laat die autoriteit dan vooral voor de media specifieke criteria hanteren. Kranten, internetsites of vrouwenbladen zijn geen ‘normale’ producten.

Het commentaar is de mening van Trouw, verwoord door leden van de hoofdredactie en senior redacteuren.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden