Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

De NS vergeten middelgrote steden als Alkmaar, Hilversum en Ede

Home

Hendrik Jan Bergveld

Station Hilversum. Op de voorgrond het ‘Monument van verdraagzaamheid’ van Edo van Tetterode. © ANP XTRA
Opinie

De toekomstplannen voor het openbaar vervoer hebben te weinig oog voor de middelgrote steden en hun bewoners, vindt Hendrik Jan Bergveld, senior-adviseur bij adviesbureau Arcadis.

In het Toekomstbeeld voor het openbaar vervoer ‘Overstappen naar 2040 - flexibel en slim OV’, dat bij de Tweede Kamer ligt, blijven middelgrote steden onderbelicht. De focus ligt op de economische kerngebieden in de Randstad en een aantal regio’s zoals Arnhem/Nijmegen en Brainport Eindhoven die met snelle verbindingen met elkaar moeten worden verbonden.

Lees verder na de advertentie

Filedruk

Treinstations in middelgrote steden als Hilversum en Ede zullen volgens de plannen niet meer altijd worden aangedaan door de intercity’s die er nu nog wel stoppen. Dat terwijl juist voor deze steden een groei wordt voorspeld van 8 à 10 procent. Volgens de schrijvers van het Toekomstbeeld OV speelt de auto in en rond deze steden een belangrijke rol in de mobiliteit. Maar daarmee vliegen ze uit de bocht. Openbaar vervoer is voor forenzen daar juist een alternatief voor de auto. Zeker gezien de verwachte toename van de filedruk.

Treinstations in middelgrote steden zullen niet meer altijd worden aangedaan door de intercity’s die er nu nog wel stoppen.

De toekomstvisie gaat voorbij aan het feit dat de middelgrote steden groeien in belang en daarom juist óók moeten beschikken over kwalitatief goede en snelle ov-verbindingen richting de economische kerngebieden. De focus ligt veel te veel op die kerngebieden.

Aantrekkelijk alternatief

Waarom ik hier zo’n punt van maak? Omdat het belangrijk is je af te vragen voor wie het wonen in een grote stad straks nog betaalbaar is. Nederland is een land van lage en middeninkomens. Volgens Vereniging Eigen Huis is het bijna onmogelijk voor deze inkomensgroepen een betaalbare woning te vinden in de vier grote steden. De middelgrote stad is een aantrekkelijke alternatief.

Om de concurrentiekracht van de Nederlandse economie te versterken, is het doel van het Toekomstbeeld OV snellere verbindingen tussen de belangrijkste economische gebieden onderling en tussen deze kerngebieden en het buitenland te bieden. Er wonen en werken veel mensen in deze kerngebieden en de reisbehoefte is daardoor groot. 

De ambitie voor 2040 is dat reizigers binnen een uur van deur tot deur tussen de vier grote steden kunnen reizen. Ook voor kerngebieden buiten de Randstad, zoals de regio Arnhem/Nijmegen of Brainport Eindhoven moet de bereikbaarheid toenemen. Tegelijkertijd zeggen de makers van de toekomstvisie dat de snelle diensten dan niet altijd meer de tussengelegen stations aandoen, veelal dus de middelgrote steden die nu nog wel intercity-verbindingen hebben.

Betaalbare woningen

In de middelgrote steden zijn wél ruime en betaalbare woningen te vinden. Ze zijn daarmee aantrekkelijk voor de grote groep Nederlanders met een laag- of middeninkomen. Het gaat om plaatsen als Alkmaar, Hilversum, Apeldoorn, Deventer en Ede. 

’s-Hertogenbosch en Ede zijn nu per intercity uitstekend verbonden met de Randstad. De trein is voor bewoners een belangrijk en duurzaam vervoermiddel. Steeds meer woningzoekenden kijken buiten de grote steden. Huizen langs belangrijke snelwegen richting de Randstad zoals de A1, A2, A12, A27 en A28 en mét intercitystation zijn in trek en worden snel duurder.

De trein is voor bewoners een belangrijk en duurzaam vervoermiddel.

De economische kerngebieden zijn belangrijk, maar de middelgrote steden moeten niet worden vergeten. Het is dus én kiezen voor een snellere verbinding tussen de economische kerngebieden (zeg een intercity plus), maar ook voor een snelle ov-verbinding tussen de middelgrote steden en economische kerngebieden. 

Mensen uit de middelgrote steden zijn niet geholpen met een langzamer en daarmee een stuk onaantrekkelijker product zoals de sprinter. Daarnaast wil je niet dat reizigers uit die steden overstappen op de auto. Dat kan het wegennet helemaal niet aan. We zijn allemaal gebaat bij een ov-systeem dat ook deze plaatsen kwalitatief goed en snel verbindt. Immers het belang van de middelgrote steden met haar bewoners neemt alleen maar toe.

Deel dit artikel

Treinstations in middelgrote steden zullen niet meer altijd worden aangedaan door de intercity’s die er nu nog wel stoppen.

De trein is voor bewoners een belangrijk en duurzaam vervoermiddel.