Beeld Trouw

Commentaar Schiphol

De luchtvaartsector moet extra vliegbewegingen zelf verdienen? Eerst zien, dan geloven

Het leek verdacht veel op een gecoördineerde actie. Twee aandeelhouders van de luchthaven Schiphol, die op dezelfde dag pleitten voor nieuwe groei van de nationale luchthaven. Geen groei is stilstand en stilstand is voor een luchthaven achteruitgang, stelde de Amsterdamse wethouder Udo Cock (D66) vrijdag in deze krant. Diezelfde dag kondigde minister Cora van Nieuwenhuizen van infrastructuur dat ze voornemens is het plafond voor vliegbewegingen rond Schiphol te verhogen met 40.000.

Dit soort acties van bestuurders maakt wantrouwend. Zeker rond mogelijke ruimte voor Schiphol om te groeien. Opeenvolgende kabinetten bouwden een twijfelachtige reputatie op in de discussie over het aantal vliegbewegingen dat de luchthaven zelf, de omwonenden en het milieu aankonden .

Er is volgens Van Nieuwenhuizen wellicht de komende jaren ruimte om het aantal vliegbewegingen op Schiphol uit te breiden. Daarvoor moeten luchtvaartmaatschappijen en de luchthaven zelf echter aan een aantal voorwaarden voldoen. De hinder mag in ieder geval niet groeien door meer vliegtuigen. In de woorden van de bewindsvrouw: de luchtvaartsector moet de uitbreiding van het aantal vliegbewegingen zelf verdienen.

Het blijft vooralsnog echter onduidelijk aan welke criteria voldaan moet worden voor er extra vliegbewegingen mogen komen. Tegelijkertijd is de opening van het vliegveld in Lelystad als overloop van Schiphol tot nader orde uitgesteld. Niemand kan – als alles op een rijtje wordt gezet – verwonderd zijn over de scepsis waarmee de brief van Van Nieuwenhuizen aan de Kamer werd ontvangen.

Het heeft veel weg van de beslissing van het kabinet-Kok in de jaren negentig van de vorige eeuw om meer vliegbewegingen toe te staan ‘aan de randen van de nacht’. Volgens de toenmalige premier ontstond daarmee voor omwonenden en luchthaven een ‘win-winsituatie’. Het werd een ordinaire uitbreiding van de capaciteit van Schiphol.

Van Nieuwenhuizen kan alleen een geloofwaardige uitbreiding in gang zetten als strenge criteria worden ontwikkeld in samenspraak met omwonenden van Schiphol. Die criteria zullen moeten leiden tot een daadwerkelijke verlaging van de belasting van omgeving en milieu. Al te vaak zijn beloften en maatregelen in het verleden loos gebleken en won de luchtvaartlobby.

Niemand zal het economisch belang van Schiphol voor Nederland ontkennen. Als er stillere en schonere vliegtuigen komen is dat mooi. Als nieuwe criteria van het kabinet dat stimuleren is dat ook mooi. Maar zeker in dit geval is het eerst zien, dan geloven.

De mening van de krant, verwoord door leden van de hoofdredactie en senior redacteuren.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden