Het antwoord vanMonic

De leraar kan het verlies niet wegnemen, maar neem het verdriet serieus

Moeten scholen het omgaan met verlies in het lesprogramma opnemen, vroeg Monic Slingerland. Ja, zeggen de meeste lezers. Maar het begint toch echt bij de ouders.

Op gevoel

Ik begeleid nu kinderen bij rouw en verlies, maar als beginnend leerkracht kreeg ik een meisje in de klas van wie de jonge moeder dat schooljaar zou gaan overlijden. Er was weinig informatie. Wat ik voor haar kon doen, deed ik op gevoel. Bijna veertig jaar later hebben we nog contact en heeft zij vaak benoemd hoeveel dit voor haar betekende. Ieder kind zal verlieservaringen opdoen. Dat kunnen wij niet wegnemen, maar wel serieus nemen.
Lida Meegdes Nieuwegein

Tweede trauma

Mijn vader overleed na een kort ziekbed in de kerstvakantie in 1964. Toen ik als elfjarige met mijn vier jongere zussen op school kwam, vermeldde de hoofdonderwijzer dit terloops. Verder werd er geen enkele aandacht aan geschonken, ook niet nadat ik in de loop van dat schooljaar op mijn rapport gemiddeld twee punten zakte. Dit is voor mij altijd het volgende trauma geweest.
Rien Snoep Rhoon

Angst inboezemen

Naar mijn mening is het niet in het belang van elk kind om een klassegesprek aan te gaan over het verlies van een dierbare. Kinderen accepteren doodgaan eerder dan volwassenen en het idee dat ze erover moeten praten en iedereen het moet weten, kan hen in verlegenheid brengen. Wie aangeeft dat hij wél wil praten, kan dit doen met de leerkracht. In een klas gebeurt altijd wel iets en dan zou er elke week wel een gesprek hierover kunnen plaatsvinden. Daar wordt een kind niet vrolijk van en het kan sommigen angst inboezemen.
Frances Jaarsma Den Haag

Ontwikkeling gestagneerd

Monic Slingerland schrijft over kinderen: “Ze zetten niet de motor uit, maar nemen hun verlies, passen zich aan en gaan verder”. Dat is maar voor een deel waar. Mijn ervaring, en die van velen met mij is dat ik ‘de motor wel moest uitzetten en dat ik mij heb aangepast om door te kunnen gaan met mijn leven’. Maar vrijwillig ging dat niet, mijn ontwikkeling is erdoor gestagneerd, zodat ik pas laat in mijn leven mij veilig kon hechten aan anderen en aan mijzelf.
Jet van Woerkum Veldhoven

Rol voor de ouders

De eerste jaren zijn essentieel voor kinderen. Bijvoorbeeld voor het leren van mooie en nare ervaringen, van talenten en zwakheden, en dat kan jezelf betreffen, maar ook anderen. Leven met kleiner en groter verlies: daarbij helpt het als je begrip krijgt en ook leert begrip te ontwikkelen voor jezelf en anderen. Dit is een kernopdracht voor ouders. De school heeft al veel andere taken.
Maria Polman Hilversum

Stintongeluk

Monic Slingerland citeert filosofe Stine Jensen die in de krant stelde dat kinderen op school geen les krijgen in afscheid nemen (Verdieping, 18 februari). Met die uitspraak doet zij veel leerkrachten tekort. Op scholen wordt hieraan juist veel aandacht besteed. Denk aan het vreselijke ongeluk met de stint in Oss. Hoe liefdevol en integer die leerkrachten daarmee zijn omgegaan. Leraren helpen met stiltehoekjes, foto’s of tekeningen, kinderen en familie.
Ank van der Spek Sint-Michielsgestel

Monic Slingerland is chef van de opinieredactie. Elk weekend stelt ze een vraag aan de lezers, op woensdag verschijnt een selectie van de antwoorden.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden