null Beeld

Lezersreacties

De inflatie doet overal pijn? Nou, niet bij de voedingsconcerns

Redactie Trouw

In tijden niet zo’n contrasterende foto gezien

Twee topmannen van de Rabobank in een veestal op de economiepagina (Trouw, 12 augustus). In tijden niet zo’n contrasterende foto gezien. Het beeld is zo surrealistisch dat het lijkt of ze erin zijn geplakt. De foto geeft subliem weer hoe ver deze twee ­werelden uit elkaar zijn gegroeid.

Henri de Boer Drogeham

Wat daar wild aan is, weet ik niet

Je zou denken dat wildzwemmen tegenover tam zwemmen staat. Zoiets als stoeiende jongeren tegenover sukkelende bejaarden. Maar nee, het wordt bedoeld als zwemmen in open water wanneer je er zin in hebt. Wat daar wild aan is, weet ik niet, maar bij mij heet dat gewoon vrijheid. Je leeft, loopt over de aardkloot en denkt: ik heb zin om te zwemmen. Kleren uit en plons. Lekker, gezond en verfrissend. Leven, zeg maar. Zullen we het gewoon ‘zwemmen’ blijven noemen?

Theo Hoek Zuidhorn

Geen pijn bij voedingsconcerns

‘De prijzen stijgen en stijgen – in­flatie doet overal pijn’, meldt Trouw (11 augustus). Nou, niet overal! Voedingsconcerns zien hun prijzen én winsten enorm stijgen, terwijl ze vaak minder producten verkopen dan voorheen. De omzet van Uni­lever steeg in het afgelopen halfjaar met 8 procent vergeleken met 2021. Bijna driekwart van de inflatierekening werd doorgeschoven naar de klanten. De nettowinst daalde wel lichtelijk door hogere inkoopprijzen. Jacobs Douwe Egberts verkocht minder producten in het afgelopen jaar, maar had een omzetstijging van 16 procent door hogere prijzen. Bij Nestlé steeg de omzet met 9 procent (46,5 miljard euro). De prijzen stegen met 6,5 procent. FrieslandCampina verdubbelde zijn winst (met 139 miljoen euro) en verhoogde de omzet met 20 procent tot 6,6 miljard euro. En Kraft Heinz spant de kroon met een stijging in winst van 1136,4 procent terwijl minder producten werden verkocht. Belasting- en rentevoordelen speelden hier ook een rol bij, meldt consumentenorganisatie Foodwatch op 11 augustus, de bron voor deze cijfers.

John van Hoorn Breda

Mindfulness vergt onderhoud

Met interesse las ik het artikel over het resultaat van mindfulness op scholen (Trouw, 12 augustus). Goed thuis in mindfulness en meerdere meditatiemethodes, vraag ik me af of er enkel onderzoek gedaan is na het geven van een training van een aantal weken? Daarmee ben je er niet, dat is slechts een start. Mindfulness vraagt onderhoud, een regelmatig praktiseren, en het is een vormingsproces, niet een handigheidje of quick fix. Vorming vraagt tijd en doorlopende investering. Het is niet zo dat alle problemen als sneeuw voor de zon zullen verdwijnen, maar je leert er beter mee om te gaan, en dat kan een groot verschil maken.

Hanneke Hooft Nijmegen

Ik wacht met smart op een goede analyse

Welke uitwegen zijn er voor mensen met financiële problemen? Trouw (11 augustus) zet compensatieregelingen op een rijtje. Op nummer één: een hoger loon. Een hoger loon compenseert namelijk, tja, een lager loon. Ik wacht met smart op een goede analyse van de inflatie die veroorzaakt wordt door stijgende winsten. Is daar het tij nog te keren of blijft het repareren?

Pieter Kromhout Rijnsburg

Alle beetjes helpen

Als je als alleenstaande AOW hebt, plus een klein pensioen, zoals Trix van der Biezen (Trouw, 11 augustus), is dat absoluut geen vetpot. Er is dan ook huursubsidie mogelijk en zorgtoeslag. Alle beetjes helpen.

Lia Vlendré Maassluis

Opbouwende plannen, graag

Begin jaren vijftig was het moeilijk om in Nederland een boerderij over te nemen. Een paar ooms van mij emigreerden naar Canada, mijn ouders begonnen een winkel. Zijn we het vermogen kwijtgeraakt om het leven te nemen zoals het is en er het beste van te maken? In plaats van energie te steken in het op een negatieve manier verzetten tegen het onvermijdelijke? Receptionistes verliezen ook massaal hun banen, evenals voorheen molenaars en klompenmakers. Boeren: kom met positieve, opbouwende plannen!

Tineke Spruijt Alphen aan den Rijn

Ook een reactie insturen? Dat kan, in max. 150 woorden, naar lezers@trouw.nl.

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden