Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

De focus van de #MeToo-campagne ligt op rijke, veelal witte vrouwen

Opinie

Seada Nourhussen

© Maartje Geels
column

Vallen ze me nu meer op: de vieze mannenblikken op straat? Ben ik me er bewuster van door de zaak-Harvey Weinstein? Die blikken zijn altijd onprettig, maar door de enorme media-aandacht voor seksueel geweld en seksuele intimidatie vanwege dit Hollywoodschandaal voelen ze nog onveiliger. 

Van de man die me vanaf zijn fiets smerig aankeek en de kleermaker die te intieme vragen stelde, tot een gluiperd die me in de supermarkt achtervolgde. Dit gebeurde allemaal binnen een uur op een dinsdagmiddag. Meteen kwamen die foute gedachten in me op: maar ik heb toch een joggingbroek en een wijde jas aan? Terwijl ik weet dat uiterlijk, leeftijd of kleding niks uitmaakt. Mannen vinden altijd een manier om vrouwen te objectiveren.

Lees verder na de advertentie
Uiterlijk, leeftijd of kleding maakt niks uit. Mannen vinden altijd een manier om vrouwen te objectiveren.

Naar aanleiding van de virale hashtag #MeToo, waarmee vrouwen wereldwijd aangeven dat ook zij met seksueel ongewenst gedrag te maken hebben gehad, schreef ik op Twitter dat seksuele intimidatie onlosmakelijk verbonden is met vrouwzijn. En dat alle mannen wel eens grensoverschrijdend gedrag hebben vertoond in woord of daad. Een vriend was geschrokken door die laatste stelling (opvallend: niet door de eerste). Maar is het schokkend of gewoon alledaags?

De grens begint namelijk echt niet bij fysiek contact, dan ben je al veel andere grenzen over gegaan. Hoe vaak lachen we om seksistische grappen? Toen Rutte en Wilders onlangs een wedstrijdje seksistisch en homofoob ver pissen deden, lag de halve Kamer in een deuk en vonden media het 'vrolijk' en 'hilarisch'. Hoe vaak reduceren we vrouwen tot hun lichaam, waar we ook nog meningen over hebben? Wel of geen kinderen, wel of geen plastische chirurgie, wel of geen hoofddoek? Die meningen, bij hoofddoeken zijn ze zelfs in wetgeving verankerd, zeggen: een vrouwenlichaam is publiek bezit. Je mag er van alles op projecteren: lust, spot, islamofobie en controle.

De grens begint echt niet bij fysiek contact, dan ben je al veel andere grenzen over gegaan

Slutshaming

Van dat laatste zag ik een voorbeeld in een EO-programma: '40 dagen zonder seks'. Daarin moet iemand die seksueel actief is - té volgens de EO - een tijdje zonder doen. Nu kreeg een vrouw die aan onthouding moest doen allerlei opdrachten, zoals zonder make-up - lekker kwetsbaar - in de ogen van vreemde mannen staren. Daar zou iedereen onzeker van worden, maar de mannen - willekeurige types, geen experts - wisten uit haar ongemak op te maken dat de vrouw 'onzeker' en dus 'lief' is. Te lief voor losbandigheid. Een van de mannen oordeelde dan ook: "Je verkoopt je lichaam". Ik keek naar door de staat gesponsorde slutshaming. Vinden we het dan raar dat #MeToo trending is?

De reeks beroemdheden, zoals zangeres Lady Gaga en actrices Debra Messing en Patricia Arquette, die de hashtag voeren is indrukwekkend. Maar het betekent ook dat de focus op rijke, bekende en veelal witte vrouwen ligt. Niet alleen Weinsteins macht, ook die van zijn slachtoffers stuurt de aandacht. Want ondanks de vrouwenmarsen is Donald Trumps 'Grab 'm by the pussy' verwaterd tot een anekdote; de vrouwen die Trump aanklaagden hebben geen sterrenstatus. Gaat Hollywood het ook voor hen opnemen?

De focus ligt op rijke, bekende en veelal witte vrouwen

Dat seksueel geweld tegen arme, niet-witte, gemarginaliseerde vrouwen wordt genegeerd, blijkt ironisch genoeg uit hoe de #MeToo-campagne is gekaapt door Hollywood. In tegenstelling tot wat media melden heeft niet actrice Alyssa Milano, maar de zwarte activist Tarana Burke de slogan bedacht. Zij strijdt met 'Me Too' al tien jaar tegen seksueel geweld tegen zwarte vrouwen. Een groep die vaak getroffen, maar niet gehoord wordt. Burke, zelf slachtoffer, is blij met de aandacht maar zegt ook: "Dit is geen hashtag. Dit is een beweging".



Het e-mailadres bij dit profiel is nog niet bevestigd. Een link om te bevestigen kunt u vinden in uw inbox.
Bent u de link kwijt? Vraag hier een nieuwe aan.

Wachtwoord is niet correct

tonen

Wachtwoord komt niet overeen

tonen

U moet akkoord gaan met de gebruiksvoorwaarden


Deel dit artikel

Advertentie
Uiterlijk, leeftijd of kleding maakt niks uit. Mannen vinden altijd een manier om vrouwen te objectiveren.

De grens begint echt niet bij fysiek contact, dan ben je al veel andere grenzen over gegaan

De focus ligt op rijke, bekende en veelal witte vrouwen