Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Zet de asfalteermachine maar aan - voor extra fietspaden

Opinie

Trouw

Fietsstad Utrecht, wethouder verkeer en mobiliteit Lot van Hooijdonk (GroenLinks) op de fiets door de stad. Foto: Werry Crone © Werry Crone
Commentaar

Nederland is een fietsland, zo bewijst de Kopenhagen Index, een wereldwijde ranking van fietsvriendelijke steden die iedere twee jaar verschijnt. Nederlandse steden als Utrecht en Amsterdam staan zo’n beetje standaard in de topdrie van deze lijst. Eerlijk gezegd is anders moeilijk voorstelbaar, zozeer behoort de fiets bij ons straatbeeld. Eigenlijk weten we niet beter.

Daarin schuilt ook het probleem van de fiets. Fietsers mopperen niet, ze zorgen niet voor files of milieuoverlast en worden daarom door bestuurders gemakkelijk over het hoofd gezien. Heel anders dus dan auto’s, waarvan één enkel stilstaand exemplaar op de snelweg al snel een file veroorzaakt. Om de automobilist te faciliteren worden ook moeiteloos miljarden euro’s uitgegeven, om hun wagens vooral maar in beweging te kunnen houden (extra asfalt) of om ze te kunnen parkeren (parkeergarages).

Lees verder na de advertentie

Dat beleid is heilloos gebleken. De leefbaarheid in de steden wordt een probleem, snelwegen slibben steeds sneller dicht en ook de komende jaren zal de filedruk toenemen. Ruimte voor en investeringen in nieuwe vervoers­middelen zijn daarom geboden. Naast het openbaar vervoer komt daarbij nadrukkelijk de fiets in beeld – iedereen heeft er immers wel een.

Schijntje

Feit is dat het rijwiel er in al die jaren bekaaid van af is gekomen. Teveel is gedacht aan het belang van de automobilist – of het nu om parkeren bij de supermarkt gaat of om de aanleg van wegen. Te weinig is stilgestaan bij de kansen die de fiets biedt. In steden zijn fietspaden vaak overvol, fietsers hebben nergens standaard voorrang en teveel stoplichten maken hen het leven zuur. Verder, buiten de steden, zijn er nauwelijks fietssnelwegen te vinden. En de beroemde fiets fly-over van Eindhoven is nog te veel een bezienswaardigheid, terwijl zo’n kunststuk toch vooral navolging verdient.

Waar de auto leidend was voor planologen, moet nu vooral de fiets de ruimte krijgen, omwille van de leefbaarheid, bereikbaar- en veiligheid.

Zeker gezien de miljarden die jaarlijks zijn gemoeid met het op gang houden van het autoverkeer, is de 100 miljoen euro die staatssecretaris Stientje van Veldhoven nu uittrekt voor de fiets een schijntje. Ook wat gemeenten denken te kunnen bijpassen – zo’n half miljard euro – voor verbetering van de fietsinfrastructuur zal niet voldoende zijn om een scheefgegroeide situatie ook maar enigszins recht te trekken. Rijkswaterstaat wil onderzoeken of langs snelwegen een fietssnelroute gelegd kan worden – maar waarom wordt zo’n fietssnelroute niet gewoon standaard aangelegd?

Ook de inrichting van de stad verdient modernisering. Waar de auto leidend was voor planologen, moet nu vooral de fiets de ruimte krijgen, omwille van de leefbaarheid, bereikbaar- en veiligheid. Zet de asfalteermachine dus maar aan, maar nu vooral voor het rijwiel.

De mening van de krant, verwoord door leden van de hoofdredactie en senior redacteuren. Alle commentaarstukken vindt u in dit dossier. 

Deel dit artikel

Waar de auto leidend was voor planologen, moet nu vooral de fiets de ruimte krijgen, omwille van de leefbaarheid, bereikbaar- en veiligheid.