Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

De deadline verdwijnt in het digitale tijdperk

Opinie

Cees van der Laan

Cees van der Laan © Maartje Geels
Brief van de hoofdredactie

In dit jubileumjaar, waarin we trots het 75-jarige bestaan van de krant vieren, heb ik meermalen gezegd dat we over 25 jaar ook het 100-jarig bestaan van de krant gaan meemaken. 

En om dat voor elkaar te krijgen, zat ik deze week met een paar mensen van de Persgroep in Oslo en Stockholm om te zien hoe kranten daar online lezers aan zich weten te binden. Ze zijn daar verder dan wij hier, ook al gaat het hier beslist niet slecht.

Lees verder na de advertentie

Trouw is een gezonde en vitale krant. Ook dit jaar blijft de oplage – licht – groeien ten opzichte van 2017. Wel tekent zich een duidelijke trend af. De groei wordt bijna volledig veroorzaakt door nieuwe groepen lezers die digitale of hybride abonnementen afsluiten.

Met een hybride abonnement lees je doordeweeks digitaal en op zaterdag krijg je de papieren krant. Inmiddels gaat meer dan 25 procent van de oplage naar digitale en hybride lezers. En we zien een krachtige groei van mensen die via de betaalmuur een abonnement op de site nemen.

Digitale transitie

Wat betekent deze ontwikkeling voor de werving van abonnementen en heeft dit ook gevolgen voor de werkwijze van de redactie? Op beide vragen is het antwoord dat dit inderdaad grote gevolgen heeft. Digitale lezers gedragen zich heel anders dan papieren lezers. Ze besteden gemiddeld minder tijd aan lezen, behalve op zaterdag. Ze haken ook sneller af.

Binnen de Persgroep, waartoe ook Trouw behoort, wordt volop nagedacht over deze digitale transitie en uiteraard doen we dat ook bij deze krant. Er worden grote bedragen geïnvesteerd in deze ontwikkelingen en ook nieuwe mensen aangetrokken, onder andere van grote online bedrijven, met kennis van de markt.

Op de redactie zijn we bezig goed naar onze werkwijzen te kijken en die aan te passen aan de nieuwe uitdagingen, waarbij de kwaliteit van onze journalistiek uitgangspunt blijft. We werken aan een nieuwe site, app en aan een opvolger van de digitale krant. Deze nieuwe, zogenoemde, digitale platforms, vragen om extra inspanningen van de redactie en van de mensen van de marketingafdeling die betrokken zijn bij de abonnementenwerving.

De digitale successen van de New York Times en Washington Post zijn genoegzaam bekend, maar hoe ontwikkelen kranten zich die actief zijn in een kleinere thuismarkt, zoals Nederland? De Scandinavische kranten kennen al jaren teruglopende krantenoplagen, maar bijna iedereen (99 procent van de bevolking) is online aangesloten en dat biedt perspectief.

Aftenposten

We bezochten kranten als Aftenposten, Expressen, Dagens Nyheter en uitgevers van regionale kranten in beide landen. Ze zijn tamelijk succesvol geworden na veel vallen en opstaan.

Vrijwel iedereen die we spraken benadrukte het belang van data-analyse met betrekking tot het leesgedrag van lezers en het afsluiten van abonnementen.

Bij Expressen werd zelfs bijgehouden in hoeveel artikelen mannen of vrouwen voorkomen. Door grondige kennis van het leesgedrag weten kranten lezers langer aan zich te binden en ook te voorkomen dat ze snel afhaken. In de nieuwsvoorziening gaat het online platform altijd voor en dat betekent voor de redactie dat er geen deadlines meer zijn. Het belang van video’s en podcasts op krantensites groeit snel.

De conclusie van deze reis was dat we als Persgroep en Trouw op de goede weg zijn maar dat we nog veel kunnen leren van onze Scandinavische collega’s. En dat biedt perspectief voor de toekomst.  

Lees ook: 

Brief van de hoofdredactie. Cees van der Laan schrijft wekelijks over de discussies op de redactie en de keuzes van de krant.                                          

Deel dit artikel