Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

De brexit-noodwet van het kabinet gaat veel te ver

Opinie

Trouw

© ANP XTRA
Commentaar

Situaties waarin het absoluut nodig is dat het kabinet speciale bevoegdheden krijgt en maatregelen kan nemen zonder daarvoor expliciet de goedkeuring van de volksvertegenwoordiging te hebben, zijn heel goed denkbaar. Het hoeft niet per definitie te gaan om kwesties rond oorlog en vrede of zaken die de nationale veiligheid betreffen.

De reddingsoperatie van ABN Amro ruim tien jaar geleden is daar een voorbeeld van. Desondanks dient het om uitzonderlijke situaties te gaan en de argumentatie van het kabinet dient sluitend te zijn. Dat laatste is zeker niet het geval bij de noodwet die minister Blok van buitenlandse zaken momenteel voorstelt.

Lees verder na de advertentie

De kansen op een uittreden van Groot-Brittannië uit de Europese Unie zonder overeenkomst tussen de unie-landen en de Britten is deze week alleen maar groter geworden. Er lijkt geen logische en voor de hand liggende weg te zijn die een akkoord alsnog mogelijk maakt.

Uiteraard, het kunnen uitzonderlijke tijden worden, maar nooit zo uitzonderlijk dat de Kamer zich er niet ook onmiddellijk over kan buigen

Niemand kan goed voorspellen wat er precies gaat gebeuren na 29 maart, mocht er inderdaad een harde brexit komen. De scheiding en de nieuwe situatie zijn dermate complex dat veel onzeker is: er zouden maatschappelijk chaotische en daarmee bedreigende situaties kunnen ontstaan. Ook het Nederlandse kabinet probeert zich zo goed en zo kwaad mogelijk op die situatie voor te bereiden. Voor zover je je op het onbekende kunt voorbereiden.

De noodwet die het kabinet na 29 maart speciale bevoegdheden moet geven, mocht de situatie daar om vragen, gaat echter veel te ver. Het is goed denkbaar dat het kabinet snel moet ingrijpen en dat het te veel tijd zou kosten om de normale parlementaire goedkeuring te krijgen. Maar de onderbouwing die verantwoordelijk minister Blok geeft, is mager. Bovendien is het kwalijk dat hij niet concreter kan aangeven om welke sectoren van het maatschappelijk leven het zou kunnen gaan.

Uitzonderlijk

De Kamer is volkomen terecht tegen het wetsvoorstel te hoop gelopen. Het feit dat er geen datum in de wet wordt genoemd waarop de mogelijkheid van het verlenen van speciale bevoegdheden afgelopen zal zijn, is een ernstig gemis in het voorstel. Zoals overigens de Raad van State het kabinet al in zijn advies liet weten.

CDA en D66 stellen bovendien voor dat de Kamer een eenmaal getroffen maatregel maximaal tien weken later alsnog dient goed te keuren. Zo niet, dan vervalt de maatregel. Ook dat lijkt een zinnig voorstel. Uiteraard, het kunnen uitzonderlijke tijden worden, maar nooit zo uitzonderlijk dat de Kamer zich er niet ook onmiddellijk over kan buigen. 

Lees ook:

Kamer: de brexit-noodwet geeft het kabinet te veel macht

Terwijl de Britten worstelen met hun vertrek uit de EU, staat politiek Den Haag voor de vraag hoe met noodsituaties tijdens een chaotische brexit om te gaan. Het kabinet wil ruime bevoegdheden. 

Het commentaar is de mening van Trouw, verwoord door leden van de hoofdredactie en senior redacteuren. Meer commentaren leest u op trouw.nl/commentaar.

Meer lezen over de brexit? Op trouw.nl/brexit hebben we onze beste artikelen verzameld.

Deel dit artikel

Uiteraard, het kunnen uitzonderlijke tijden worden, maar nooit zo uitzonderlijk dat de Kamer zich er niet ook onmiddellijk over kan buigen