Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

De Brabantse afluisteraffaire toont aan dat er iets zeer ernstig mis is bij het OM

Opinie

Trouw

Een exemplaar van het Brabants Dagblad. © ANP
COMMENTAAR

Het Openbaar Ministerie vroeg niet alleen de belgegevens op van een journalist van het Brabants Dagblad. Afgelopen dinsdag maakte het OM ook nog zelf bekend dat een poging was gedaan een gesprek van diezelfde journalist af te luisteren. 

De ernstige inbreuk op de vrije nieuwsgaring en persvrijheid is niet zo maar een incident. Dat baart grote zorgen over de procedures binnen het Openbaar Ministerie en de mentaliteit van medewerkers daar.

Lees verder na de advertentie

Ook minister Ferdinand Grapperhaus van justitie toonde zich dinsdag niet erg ingenomen met het gedrag van het Openbaar Ministerie in het onderzoek naar ‘lekken’ tijdens de sollicitatieprocedure voor het burgemeesterschap van Den Bosch. Natuurlijk, vertrouwelijke informatie die op straat komt te liggen in een dergelijke gevoelige procedure is voor betrokkenen pijnlijk. Het rechtvaardigt echter niet het met voeten treden van de journalistieke vrijheid. Lekken is niet fraai, nog minder fraai is het met machtsmiddelen proberen te voorkomen dat een journalist daar vrijelijk over kan publiceren, dan wel in zijn beroepspraktijk wordt belemmerd, om het lek te kunnen vinden.

Grapperhaus deed er verder luchtig over, toen hij over de zaak in Den Bosch aan de tand gevoeld werd door GroenLinks. Zijn antwoord kwam er zo ongeveer op neer dat het gevaar dat het Openbaar Ministerie nog een keer in de fout gaat met de persvrijheid binnenkort tot nul gereduceerd zou zijn.

Levensgevaar

Bij de Eerste Kamer ligt een wetswijziging voor die ervoor zorgt dat het Openbaar Ministerie pas tot afluisteren over kan gaan als de rechter-commissaris het voornemen heeft getoetst. Hij zal zich er dan van moeten vergewissen dat dit het enig denkbare middel is om een zeer ernstig delict op te sporen of te voorkomen. Bovendien moet sprake zijn van een delict dat levensgevaar oplevert.

Probleem is dat dit criterium nu al geldt en dat bovendien, terwijl deze wettelijke bepaling nog niet van kracht is, de rechter-commissaris in het geval van het afluisteren van de Brabantse journalist is geraadpleegd. Kennelijk, zo moet toch de conclusie luiden, is het raadplegen van die rechter geen garantie dat de persvrijheid niet met voeten wordt getreden.

Dat dit heeft kunnen gebeuren toont aan dat er iets zeer ernstig mis is bij het Openbaar Ministerie. Ook de nieuwe wet stelt niet gerust. Bovendien gaf Grapperhaus dinsdag in de Kamer niet het signaal af dat hij zich er terdege van bewust is dat de persvrijheid en de vrije nieuwsgaring fundamenten zijn onder de rechtsstaat.

De persvrijheid dient te zijn gewaarborgd in het handelen en in de cultuur van het Openbaar Ministerie.

In het commentaar leest u de mening van de krant, verwoord door leden van de hoofdredactie en senior redacteuren. Lees alle commentaren in dit dossier.

Lees ook: Bossche afluisteraffaire kan ook de rechtbank raken

Was de rechter-commissaris in Den Bosch op de hoogte van het feit dat een journalist is afgeluisterd, of zette justitie hem op het verkeerde been? De Brabantse afluisteraffaire dijt uit.


Het e-mailadres bij dit profiel is nog niet bevestigd. Een link om te bevestigen kunt u vinden in uw inbox.
Bent u de link kwijt? Vraag hier een nieuwe aan.

Wachtwoord is niet correct

tonen

Wachtwoord komt niet overeen

tonen

Door een profiel aan te maken ga je akkoord met de gebruiksvoorwaarden en geef je aan het privacy statement en het cookiebeleid te hebben gelezen.

Deel dit artikel