Beeld Werry Crone

Swipen&likenKelli van der Waals

De Alt TikTokkers en K-Poppers laten op slinkse wijze van zich horen

De rally in Tulsa waar Donald Trump zo openlijk naar uit had gekeken was een flop, afgelopen zaterdag. Zijn campagneteam had breeduit opgeschept over meer dan een miljoen gereserveerde kaartjes, het zou ‘een wilde avond’ worden. Maar de zaal bleef grotendeels leeg. De foto’s die van de avond circuleren worden gekenmerkt door het blauw van de lege stoeltjes, toevallig ook nog eens de kleur van de tegenpartij.

Voor de magere opkomst werden verschillende verklaringen gegeven (coronavirus, protesten), maar een daarvan was toch wel opvallend. Veel van de onbezette plaatsen zouden te danken zijn geweest aan een actie van K-pop-twitteraars en iets dat ‘Elite-TikTok’ of ‘Alt-Tiktok’ wordt genoemd.

Niemand weet zeker hoe het nu precies is gelopen, maar waarschijnlijk begon het met een TikTok-filmpje van de 51-jarige Mary Jo Laupe. Ze was verontwaardigd over de oorspronkelijke datum (de herdenking van het einde van de slavernij) en de plek (in Tulsa vonden historische rassenrellen plaats) van de rally. Ze riep haar kijkers op om kaartjes te reserveren en de stoeltjes leeg te laten: ‘Laat hem daar alleen op het podium staan.’ Het filmpje ging viraal en algauw stond TikTok vol filmpjes van jongeren die verklaarden kaartjes te hebben gekocht, maar – ‘oeps!’ – toch niet te kunnen gaan. ‘Ik moet die dag alle stofjes van mijn vloer oprapen en ze van groot naar klein leggen.’ Terloops gaven ze instructies hoe hun volgers zelf ook nepplekjes konden reserveren.

Er klopte niets meer van de data

Zie daar de Alt-TikTokkers: een TikTok-stroming die door The Guardian wordt beschreven als ‘het anti-kapitalistische verzet’ tegen de cleane, trendy sterren die op hetzelfde platform gezellige dansjes doen tegen dikke advertentieduiten. Alt-TikTok kreeg bij hun onderneming hulp van K-Pop-Twitter. Dat zijn fans van Koreaanse boybands die zich verzamelen op Twitter en niet vies zijn van wat vrolijk sociale media-activisme. Het klinkt niet als een erg logische link, maar naar het schijnt bestaan er sterke banden tussen de twee bewegingen.

De Alt TikTokkers en K-Poppers voedden hun volgers gouden tips. Welke postcode je moest invoeren om te kunnen reserveren, bijvoorbeeld. En dat je via de mobiele telefoondienst Google Voice nieuwe telefoonnummers kon aanmaken om nog meer kaartjes aan te vragen. Allemaal best simpel als je eenmaal weet hoe het werkt, maar het toont ook wel een zekere online behendigheid. Daarmee konden ze het Trump-team raken op twee gevoelige plekken: de zaal bleef leeg én er klopte niets meer van de data die werden verzameld (wie; wat; waar; telefoonnummers) ten behoeve van de campagne.

Het leidde tot veel online geschuddebuik van Trumps tegenstanders. ‘Je bent gewoon GEROCKT door tieners op TikTok,’ twitterde Democraat Alexandria Ocasio-Cortez. ‘Een pluim voor de Zoomers’ – daarmee bedoelt ze de huidige generatie jongeren – ‘jullie maken me zo trots.’

Misschien zouden we deze smartphone-actievoerders eigenlijk moeten zien als een stel pestkoppen op een Chinees sociaal medium (TikTok is in handen van het Chinese technologiebedrijf ByteDance). Misschien moeten we ons afvragen of het wel gewenst is dat die een presidentiële campagne verstoren.

Misschien wel, maar dan mogen we eerst best even onder de indruk zijn van dit stel jongeren dat het lang niet voor het zeggen heeft – veel van hen mogen nog niet eens stemmen – maar op slinkse wijze luid van zich laat horen. Petje af, Zoomers.

Kelli van der Waals bespreekt wekelijks opvallende trends en discussies in online media. Ze publiceert dit najaar een boek over het online leven van de huidige tieners.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden