OpinieBijzonder onderwijs

Dat reformatorische scholen discriminatie wordt verweten omdat ze homoseksualiteit afwijzen, is niet terecht

Natuurlijk wijzen ze homoseksualiteit af, schrijven G. van Veldhuizen en A. Heemskerk, werkzaam in het voortgezet reformatorisch onderwijs. Maar ze wijzen ook zichzelf af, dus van discriminatie is geen sprake. 

In het debat over het afwijzen van homoseksualiteit op reformatorische scholen dat in deze krant gevoerd wordt, missen wij inhoud en diepgang.

Onze scholen zijn in het nieuws gekomen omdat homoseksualiteit daar afgewezen zou worden. Daar wordt veel omheen gedraaid, maar laten we maar even duidelijk zijn: dat klopt en dat wist iedereen allang.

Men verwijt ons daarom discriminatie, maar misschien is dat juist wat we niet doen. Wij wijzen namelijk nooit één enkele groep af, wij wijzen steeds weer zowel onszelf als ook alle anderen af, omdat we allemaal op de één of andere manier van Gods doel afgeweken zijn.

We zien geen andere mogelijkheid dan om homoseksualiteit af te wijzen op grond van de Bijbel, maar op grond van datzelfde Woord wijzen we evenzogoed een kerkgang af die alleen maar vanuit gewoonte is, omdat die dan geen liefdedienst is.

Puinhopen binnenin ons

Wij wijzen onszelf af als het gaat om onze zonden, ons leven dat ook wij vaak leiden zonder God overal in te zoeken en te vragen. Juist door hier de nadruk op te leggen, treden we niet zo vaak naar buiten. De puinhopen binnenin ons zijn immers groot genoeg.

Maar wordt het ons rechtstreeks gevraagd, dan moeten we aangeven wat goed en kwaad is. Onze leerlingen zouden raar opkijken als we het niet deden en hun ouders zouden een klacht indienen. Ze stuurden hun kind immers naar ons, omdat de opvoeding thuis overeenkomt met die op school.

Tegelijkertijd dagen we onze leerlingen uit om volop over dit soort maatschappelijke thema’s na te denken. Augustinus schreef het al in zijn tijd: ‘Onderwijs bestaat uit onthullen en vormen’.

Wij laten onze leerlingen kennismaken met gedachtengoed uit alle hoeken van de samenleving, dat is onderwijs. Natuurlijk geven we ook richting, we vormen, we voeden op. En laten we wel wezen: de invulling kan verschillen, maar ‘onthullen en vormen’ past bij elk onderwijs. Waardenvrij onderwijs bestaat immers niet.

Op onze school staat de liefde tot God boven alles. Ons gedrag moet die liefde tot Hem in alles uitstralen. Dat is de kern van ons ‘bijzonder onderwijs’.

Alles dat niet voldoet aan Gods oorspronkelijke doel, moeten we afwijzen, want anders zetten we Hem niet meer op de eerste plaats en u zult toch begrijpen dat de kern van elke religie daar nou net over gaat. Als we de mens, de overheid, de massa of de publieke opinie voorop zetten, dan is het geen godsdienst maar menselijkheid.

Godsdienst is God dienen. Hem op de eerste plaats zetten. Het spreken over ‘vrijheid van godsdienst’ kan alleen binnen die context. Als wij vrijheid van godsdienst hebben, mogen individuele ouders kiezen voor een school waar hun overtuiging vrij uitgedragen wordt. Nederland is geen dictatuur van de meerderheid.

Beslissende factor

Het is inherent aan het christen-zijn dat de Bijbel de beslissende factor in het leven is. De oordelende kracht van de Bijbel wordt door christenen serieus genomen. Dat moet, want wat anders bepaalt onze identiteit dan Gods Woord waarnaar we alles inrichten en waaraan we alles toetsen.

Ten diepste is het de kern van het christen-zijn: de zonde zien en aanwijzen, de mens afwijzen en heenwijzen naar die ene God-mens. Het ergste dat het reformatorisch onderwijs aangedaan kan worden, is dat het beroofd wordt van zijn identiteit, beroofd worden van Bijbelse waarden en normen.

Dan zijn de scholen namelijk beroofd van hun wezen, zelfs beroofd van hun God en godsdienst. Dat is erger dan beroofd te worden van subsidie of gebouwen.

Als wij God en Zijn Waarheid maar mogen houden.

Lees ook:

‘Verbieden zet alleen maar kwaad bloed’

Mogen reformatorische scholen van ouders eisen dat ze een identiteitsverklaring tekenen waarin een homoseksuele levenswijze wordt afgewezen?

‘Homoseksualiteit afwijzen is niet meer van deze tijd’

In Grondwetsartikel 23 moet meer aandacht komen voor gelijke kansen voor alle kinderen, vindt de PvdA. De ophef van deze week over het recht van scholen om ouders te vragen homoseksualiteit af te wijzen, onderstreept het belang van daarvan, vindt fractievoorzitter Lodewijk Asscher. 

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden