Opinie

D66 vijlt slechts christelijke restanten uit de Grondwet

Fractievoorzitter Alexander Pechtold van D66 Beeld ANP

Pest D66 christenen? Als je politici van ChristenUnie- en SGP-huize moet geloven (Trouw, 2 januari), is dat inderdaad het geval. Nu de christelijke partijen niet meer in de regering zitten of nodig zijn voor gedoogsteun, zou D66 de kans schoon zien om met behulp van de seculiere meerderheid een einde te maken aan de nog overgebleven christelijke tradities.

Zo moet de weigerambtenaar (in het orthodox-christelijke discours de 'gewetensbezwaarde ambtenaar' genoemd) van de Democraten wijken. Ook vindt D66 dat de formulering 'bij de gratie Gods' niet langer onder wetten mag staan en dat het verbod op godslastering uit het Wetboek van Strafrecht moet worden geschrapt. Verder wil D66 af van de Zondagswet, namelijk dat er 's zondags voor 13 uur geen evenementen mogen worden georganiseerd in verband met kerkdiensten. Bovendien mag de kerk niet meer neuzen in de Nederlandse Gemeentelijke Basisadministratie (GBA) om verhuisde kerkgangers in een nieuwe gemeente welkom te heten. Ten slotte pleit D66 sinds jaar en dag voor de afschaffing van de zogenoemde enkele-feitconstructie, die inhoudt dat orthodox-christelijke scholen op grond van het enkele feit dat een docent homoseksueel is, deze mogen ontslaan.

Twee argumenten
Voor de stelling dat D66 christenen zou pesten, worden steevast twee argumenten genoemd. Ten eerste zou D66 alleen maar kritisch zijn over christelijke verworvenheden en rechten en niet over islamitische. De partij keert zich immers tegen de islamofobie van Geert Wilders en heeft ook geen moeite met hoofddoeken en boerka's.

Ten tweede wordt gewezen op de antichristelijke houding die D66 zou kenmerken. Toen de euthanasiewet in 2001 werd aangenomen, sprak D66-minister van Volksgezondheid Els Borst: "Het is volbracht", hiermee de laatste kruiswoorden van Jezus citerend. En zo'n 25 jaar eerder stelde D66-coryfee Hans Gruijters dat christelijke politiek voor '2000 jaar onbetrouwbaarheid' stond. Ergo: D66 zou een antichristelijke agenda hebben en zou er alles aan willen doen, om de christelijke erfenis van Nederland ongedaan te maken.

Gelijke behandeling
In zijn reactie op de kritiek schreef D66-Kamerlid Gerard Schouw (Podium, 1 december) dat zijn partij geen christenen pest maar vindt dat iedereen in Nederland gelijk behandeld moet worden. D66 wil het verbod op godslastering schrappen omdat deze wet religieuzen een voorkeursbehandeling geeft boven niet-religieuzen. Het gaat Schouw om de staat. Die moet neutraal zijn en alle levensovertuigingen gelijk behandelen.

Het verwijt dat D66 moslims zou bevoordelen ten opzichte van christenen is gemakkelijk te weerleggen. Bij hoofddoeken, boerka's, aparte zwemkleding (de zogenoemde boerkini) enzovoorts gaat het telkens om de persoonlijke keuze van mensen om hun geloof vorm te geven. Dit raakt de staat niet. Christenen mogen van D66 ook met kruisjes en WWJD (What Would Jesus Do)-armbandjes of lange rokken op straat lopen. Maar als onze grondwet, net als Egypte, een preambule krijgt waarin staat dat de sharia de belangrijkste bron is voor wetgeving, zal D66 zich hiertegen uiteraard verzetten. Het feit is alleen dat er in de Nederlandse wetgeving geen islamitische elementen zitten, maar wel nog steeds tal van christelijke.

Vrijzinnig
D66 kenmerkt zich niet door een antichristelijke houding. Tal van christenen zijn actief voor D66, vooral uit de vrijzinnige hoek (ik bezoek zelf tegenwoordig de remonstranten in Zwolle). De negatieve houding van D66'ers als Borst en Gruijters kan historisch verklaard worden: tot medio jaren zestig was Nederland een christelijk land, gedomineerd door de conservatieve geest van de verzuiling. Veel mensen die zich hier - vaak met pijn en moeite - van hebben vrijgemaakt, zetten zich af tegen het christelijke verleden dat ze als bekrompen en benauwend hebben ervaren.

Dat de ChristenUnie en vooral SGP vaak de calimerokaart trekken, draagt niet bij aan een beter wederzijds begrip tussen christenen en niet-gelovigen. Het GPV (één van de voorlopers van de ChristenUnie) was in 1993 nota bene ook voor de ontkoppeling van kerk en GBA. Maar nu D66 het wil, heet het volgens SGP-Kamerlid Roelof Bisschop 'kleinzielig christenpesten'.

Lees ook: SGP en CU zijn 'christenpesten' door D66 beu

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden