Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Confessionele scholen zijn niet achterhaald, hun belang neemt juist toe

Opinie

Toke Elshof

Leerlingen van Gereformeerde Scholengemeenschap Guido de Bres in Amersfoort leveren hun schoolboeken in. © ANP
Opinie

Katholieke scholen segregeren niet. Integendeel, ze doorbreken die nare bubbel, stelt Toke Elshof, docent Catechetiek aan de Universiteit van Tilburg.

De vrijheid om scholen te stichten op religieuze gronden heeft haar langste tijd gehad, betogen directeur-bestuurder Marco Frijlink (VOO) en directeur Hans Teegelbeckers (VOS/ABB) in hun bijdrage (Opinie, 29 maart). De school hoeft geen plek meer te zijn voor de religieuze en levensbeschouwelijke vorming van leerlingen; ouders kunnen dat stukje opvoeding beter voor hun eigen rekening nemen.

Lees verder na de advertentie

Mijn recente landelijke onderzoek onder ouders met kinderen op een katholieke basisschool wijst juist het omgekeerde uit. Naarmate de secularisering voortschrijdt, stijgt namelijk de religieuze ongeletterdheid onder jonge ouders: ze zijn niet langer vertrouwd met godsdienstige verhalen, gebruiken en rituelen. Tegelijkertijd zien deze ouders echter dat de toekomst van hun kinderen in toenemende mate intercultureel en interreligieus zal zijn. Ze verlangen dus dat de school hun kinderen daarop voorbereidt. Ze zijn namelijk niet meer kerkelijk.

Samenvoegen

Ruim een week later pleit Carel Verhoef in Trouw onomwonden voor inperking van de vrijheid van onderwijs (Opinie, 5 april). Het openbaar onderwijs en het bijzonder onderwijs op godsdienstige grondslag zouden moeten worden samengevoegd tot de gemengde school voor alle gezindten, vindt hij.

Anders dan Verhoef veronderstelt, zijn katholieke scholen geen religieus gesegregeerde plaatsen waar de wensen van de kerk centraal staan. Integendeel. Ze worden bezocht door kinderen met een heel diverse sociale en religieuze achtergrond en bieden een antwoord op samenlevingsvragen.

Wat Verhoef bepleit: een school met een maatschappelijke agenda, waar leerlingen met uiteenlopende achtergronden elkaar treffen, wordt er dus veelal al gerealiseerd.

Er zijn steeds minder plaatsen waar mensen uit verschillende ‘bubbels’ elkaar kunnen ontmoeten

Ouders blijken er waarde aan te hechten dat de sociale en religieuze diversiteit die de samenleving kenmerkt ook op school wordt weerspiegeld. Ze zien het vooral als een kans omdat hun kinderen al spelend en lerend kinderen ontmoeten met een andere sociale en religieuze achtergrond. Dat vinden ze belangrijk, juist omdat de samenleving steeds minder plaatsen biedt waar mensen uit verschillende sociale ‘bubbels’ elkaar kunnen ontmoeten.

Katholieke en protestantse scholen hebben dus een maatschappelijke meerwaarde: het zijn plaatsen waar de groeiende maatschappelijke tweedeling kan worden overbrugd. Het belang van confessionele scholen, waar religie op een open manier de aandacht krijgt, neemt dus juist toe.

Noodzakelijke plaatsen

In een religieus diverse wereld leidt secularisatie tot religieuze ongeletterdheid onder ouders. Als gevolg daarvan wordt het religieuze uit het publieke domein geweerd.

Tegen die achtergrond zijn confessionele scholen die religiositeit en religieuze diversiteit serieus nemen noodzakelijke plaatsen die een maatschappelijk belang dienen. Ze gaan de segregatie tegen, juist door aandacht te hebben voor de religieuze bronnen of wortels die daarbij een rol in kunnen spelen.

Vaak blijken religie en religieus vooroordeel mensen onderling te verdelen; iets dat wordt versterkt door de groeiende tendens dat mensen vooral contact hebben met gelijkgestemden.

Als je kinderen en hun ouders weet te bereiken die qua achtergrond van elkaar verschillen. En als je bovendien de maatschappelijke segregatie tegengaat door de betekenis te onderkennen die religie kan hebben in het persoonlijke en maatschappelijke leven. Dan kun je tegemoetkomen aan een maatschappelijke behoefte.

Namelijk dat kinderen – én hun ouders – kunnen kennismaken met zowel het godsdienstig als het levensbeschouwelijk vreemde.

Lees ook: 

Scholen die zich onderscheiden op basis van religie, dat is achterhaald

Ouders kiezen zelden meer een school op grond van religie, maar meestal vanwege de pedagogiek of didactiek. Daarom moet artikel 23 nodig grondig aangepast, schrijven Marco Frijlink, directeur-bestuurder van de Vereniging Openbaar Onderwijs en Hans Teegelbeckers, directeur van VOS/ABB.

De samenleving versplintert, perk daarom de vrijheid van onderwijs in

Vrijheid van onderwijs: niet afschaffen, maar inperken, aldus Carel Verhoef, auteur van het boek ‘Inperking vrijheid van onderwijs’.

Deel dit artikel

Er zijn steeds minder plaatsen waar mensen uit verschillende ‘bubbels’ elkaar kunnen ontmoeten