Opinie

Competitie zal het verschil tussen jongens en meisjes juist vergroten

"Er is alle reden om het verschil tussen jongens en meisjes te nuanceren", schrijft Jos van der Schot. Beeld ANP

Vroeger werd competitie gezien als de sleutel van succes, nu juist tot samenwerking, betoogt tekstschrijver Jos van der Schot.

Toen ik het artikel 'Meer competitie graag, zodat jongens niet achterblijven' las, moest ik aan Albert Einstein denken. Niet omdat zijn genie in een sfeer van competitie is gescherpt, maar om een veel geciteerde wijsheid van hem: 'We kunnen een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt'. Waar competitie in het verleden de sleutelfactor was voor succes, is dat nu samenwerking.

Het hedendaagse onderwijs weerspiegelt dit. Het verschil in resultaten tussen jongens en meisjes is voor een deel hierop terug te voeren. Competitie zal het verschil waarschijnlijk alleen maar vergroten.

Het idee van competitie is afkomstig van docent wiskunde Siep de Haan, als reactie op uitspraken van hoogleraar Jelle Jolles. Deze pleit niet voor competitie maar constateert simpelweg dat jongens slechtere schoolresultaten halen dan meisjes en dat kinderen uit armere gezinnen minder presteren dan kinderen met rijkere ouders. "Jongens lopen wat achter in de ontwikkeling van zelfinzicht en in de vaardigheid van het leren", aldus Jolles. Armere kinderen missen van huis uit de stimulans en de mogelijkheden om zich optimaal te ontwikkelen. Dat heeft tot gevolg dat jongens en armere kinderen meer begeleiding nodig hebben dan meisjes en meer fortuinlijke kinderen.

Feminien

De suggestie die van Jolles' onderzoek uitgaat, voedt een al jaren woedende discussie in de onderwijswereld. Het onderwijs zou te feminien zijn, waardoor jongens worden achtergesteld. Daarbij gaat men er erg gemakkelijk aan voorbij dat het verschil tussen 'de jongens' en 'de meisjes' kleiner is dan de verschillen binnen de groepen. Er is alle reden om het verschil tussen jongens en meisjes te nuanceren.

Het idee van competitie is niet alleen nutteloos om jongens tot betere resultaten aan te sporen, het is zelfs schadelijk. Aanmoedigen van de strijd om de beste te zijn, ontmoedigt immers het streven om elkaar te helpen.

Het strijdmodel dat De Haan met een wedstrijdelement in de lessen wil creëren, zal er dus niet voor zorgen dat jongens beter gaan presteren. Het omgekeerde is meer waarschijnlijk. Bovendien levert competitie slechts één winnaar op en verder vooral veel verliezers en scheve ogen. Er is maar één oplossing die echt werkt. Goed onderwijs met aandacht voor de specifieke behoeften van de individuele leerling, zowel jongens als meisjes.

Lees ook:

Meer competitie graag, zodat de jongens niet achterblijven

Wie jongen is of lager opgeleide ouders heeft, doet het vaak slecht op school. Een remedie? Maak er een strijd van, stelt hoogleraar neuropsychologie Jelle Jolles van de Vrije Universiteit deze maand in het wetenschappelijke tijdschrift Frontiers in Psychology.

Meisjes ravotten, jongens leren over gevoelens, welkom in IJsland

Aparte klassen voor jongens en meisjes: in Nederland laait af en toe de discussie op, in IJsland doen ze het. Om meisjes te leren meer ruimte voor zichzelf op te eisen. Dat slaat aan.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden