Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Budgettoerisme moet niet verplaatst, maar teruggedrongen worden

Opinie

Hans Buurma

In drukke periodes zoals vakanties barst Schiphol bijna uit z'n voegen. De wachtrijen waren afgelopen voorjaar en zomer vaak zo lang dat honderden mensen hun vluchten misten. © ANP
opinie

Maak van Schiphol een echt hoogwaardige luchthaven, stelt Hans Buurma voor, voorzitter van de werkgroep Toekomst Luchtvaart.

Schiphol loopt qua capaciteit tegen zijn grenzen aan met een plafond van 500.000 vluchten per jaar. Niet alleen op de grond, maar ook in de lucht. Niet alleen vanwege de hinder, maar ook de veiligheid. De vraag naar luchtvervoer blijft intussen groeien. Maar wat een probleem lijkt, kan ook juist als kans benut worden.

Lees verder na de advertentie

De vraag naar vliegreizen wordt sterk aangewakkerd door prijsvechters. Mensen vliegen veel vaker omdat de ticketprijzen zeer laag zijn. Dat veroorzaakt een snel groeiende stroom van 'budgettoeristen' op Schiphol. Zoals landgenoten die regelmatig voor een grijpstuiver naar Europese steden vliegen en massa's buitenlandse toeristen die Amsterdam overstromen.

Budgettoerisme moet daarom niet verplaatst, maar teruggedrongen worden. Zowel op Schiphol als op de regionale luchthavens.

De regering streeft al decennia naar groei van Schiphol als hoogwaardige mainport, knooppunt van belangrijke transportroutes. Ze wil daar waarschijnlijk mee doorgaan. Goed voor de economie, zegt men. Maar budgettoerisme is duidelijk geen mainportverkeer met een zakelijk of maatschappelijk doel, dat in een veel lager tempo groeit. Dat soort vluchten zijn vooral bedoeld voor zakelijk vervoer en bieden ook ruim plaats aan passagiers die vrienden en familie bezoeken of jaarlijks een lange vakantiereis maken, met een volwaardig reisbudget.

De tekst loopt door onder de afbeelding

Schiphol presenteert het ontwerp voor een nieuwe terminal. © ANP

Geen economische bijdrage

Zou de luchthaven uitgebreid worden, dan zal echter het veel sneller groeiende budgettoerisme bijna alle vrijkomende ruimte in beslag nemen. Budgettoeristen leveren vrijwel geen economische bijdrage aan het bnp en verhinderen zelfs de verdere hoogwaardige ontwikkeling van de mainport. Dat is ronduit slecht voor de economie.

Het aantal vliegbewegingen op Schiphol kan onder de huidige milieu- en veiligheidsnormen waarschijnlijk met slechts een paar procent verhoogd worden. Dit lijkt een bedreiging, maar gaan we er slim mee om, dan biedt het juist kansen. Het kabinet zal het streven naar ongespecificeerde groei moeten inwisselen voor een ander doel: afzien van uitbreiding op de huidige locatie en de functie van Schiphol als mainport versterken ten koste van alle niet aan de mainport gebonden vervoer.

Dit vergt veel meer dan het verplaatsen van vakantiecharters naar Eindhoven en Lelystad. Deze regionale luchthavens hebben samen een beperkte capaciteit van 70.000 vluchten, terwijl Schiphol nu al veel meer van dit soort vluchten telt. Budgettoerisme moet daarom niet verplaatst, maar teruggedrongen worden. Zowel op Schiphol als op de regionale luchthavens.

Extra tax

Een tickettax kan het zeer prijsgevoelige budgetvervoer afremmen. Staatssecretaris Dijksma (infrastructuur en milieu) heeft het al in de Tweede Kamer genoemd. Denk echter ook aan aanvullende maatregelen, zoals hogere luchthavenkosten en toeristenbelasting, het begrenzen van airbnb , stedenreizen per trein stimuleren en nabije vakantiebestemmingen promoten. Mogelijk met hulp van een door tickettax gefinancierd fonds.

Bovendien kan een tekort aan start- en landingsvergunningen (slots) op Schiphol een autonome verschuiving oproepen, van economisch marginale naar meer winstgevend vluchten. Iets dergelijks heeft zich voorgedaan op de Londense luchthaven Heathrow, die al tien jaar aan een maximum van 480.000 vliegbewegingen zit en voortreffelijk functioneert. Goedkopere vrijetijdsreizen zijn daar 'spontaan' verschoven naar omliggende vliegvelden.

Het handhaven en verder ontwikkelen van een hoogwaardige mainport Schiphol vergt een nieuw accent in het kabinetsbeleid, namelijk optimaliseren zonder capaciteitsuitbreiding. Daar is niet alleen de economie mee gediend, maar ook de samenleving. Een niet te versmaden voordeel van dit 'plafond' is dat minder hinder en uitstoot dankzij een stillere en zuinigere luchtvloot niet door groei teniet gedaan wordt. Meer stilte en minder opwarming van de aarde, wie wil dat niet?



Het e-mailadres bij dit profiel is nog niet bevestigd. Een link om te bevestigen kunt u vinden in uw inbox.
Bent u de link kwijt? Vraag hier een nieuwe aan.

Wachtwoord is niet correct

tonen

Wachtwoord komt niet overeen

tonen

U moet akkoord gaan met de gebruiksvoorwaarden


Deel dit artikel

Advertentie
Budgettoerisme moet daarom niet verplaatst, maar teruggedrongen worden. Zowel op Schiphol als op de regionale luchthavens.