OpinieArtikel 23

Bijzonder onderwijs een stinkend reliek? Zeker niet

null Beeld

Is het bijzonder onderwijs een ‘stinkend reliek van de verzuiling', zoals geschiedenisleraar Erik Ex onlangs in een column beweerde? De 13-jarige Jan Veraart, een van zijn leerlingen op het Cygnus Gymnasium te Amsterdam, is het daar niet mee eens.

Jan Veraart

Iedereen is een genie, vond Albert Einstein. Maar als je een vis beoordeelt op zijn vermogen in een boom te klimmen, zal die zijn hele leven denken dat hij dom is. Deze uitspraak laat zien dat elk kind een eigen vorm van onderwijs verdient, sommigen seculier en anderen vanuit een christelijke, islamitische of joodse overtuiging. Laat er voor elk kind een school zijn die bij hem of haar past. Een dokter die elke ­patiënt hetzelfde medicijn geeft richt grote schade aan. Die schade kun je ook verwachten als bijzondere scholen langzaam gaan verdwijnen, doordat ze worden beperkt in hun vrijheid.

Het woord educatie komt van het Latijnse woord educare dat letterlijk ‘naar buiten brengen’ betekent. Ook religie kan een kind aanzetten tot zelfontplooiing. Als ouders dit zelf ervaren hebben, sta ze dan toe om dat door te geven aan hun kinderen. School is daarvoor de perfecte plek. Laat leraren kinderen inspireren. Ik zou religieus onderwijs niet willen verplichten, want dan gebeurt het tegenovergestelde van wat zou moeten. Maar laat ouders kiezen wat ze hun kinderen willen meegeven, thuis en op school.

Met mijn geschiedenisdocent Erik Ex voerde ik hierover een discussie. In een column (Trouw, 3 november) had hij artikel 23 namelijk beschreven als ‘een stinkend reliek uit de verzuiling’. Hij beweerde dat kinderen op zo’n religieuze school niet in aanraking komen met andere culturen en daar later dus niet meer mee om kunnen gaan.

Niet alle kinderen hebben dezelfde behoeften.

Ik heb echter meerdere vrienden die op een islamitische basisschool zaten waar ze ook met de klas baden. Zelf ging ik naar een vrij soepele christelijke basisschool. Maar we konden vanaf het begin al goed met elkaar overweg, zonder dat we enige barrières tegenkwamen.

Volgens mij kun je een betere bijdrage leveren aan de samenleving als je iets van je eigen achtergrond kunt meenemen. Dus als je naar een godsdienstige school bent gegaan en volgens goede religieuze regels leeft, of als je naar een daltonschool bent gegaan en je daardoor heel goed hebt leren samenwerken of als je naar een vrije school bent gegaan en je je dus erg creatief ontwikkeld hebt.

De voorgestelde veranderingen van artikel 23 lijken misschien onbelangrijk, maar ook kleinere aanpassingen kunnen al een grote impact hebben. Door de acceptatieplicht krijg je bijvoorbeeld sneller religieuze scholen waar de helft van de leerlingen niet religieus is. Dan kunnen de leraren minder diep ingaan op religieuze vragen en onderwerpen dan sommige leerlingen zouden willen. Om dat te voorkomen hebben we met vmbo, havo en vwo toch ook verschillende schoolniveaus? Niet alle kinderen hebben dezelfde behoeften.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden