null Beeld

FramingHans de Bruijn

Bidens radicale agenda kwam er dankzij zijn sloomheid

Joe Biden wordt ‘Slome Joe’ genoemd – de oude, gematigde, trage president. Maar in honderd dagen heeft hij een heel radicale agenda gerealiseerd. Veel analisten gebruiken in hun beschouwingen dat frame van sloomheid. Die radicale agenda kwam er niet ondanks, maar dankzij zijn sloomheid. Hoe kan dat?

Een. Als je radicale plannen hebt, is het de kunst voldoende conservatieve kiezers aan je te binden. Ome Joe geeft veel kiezers een heel comfortabel gevoel, zegt een analist. “Ze geven een oude, witte man het voordeel van de twijfel.” De radicale vleugel in zijn partij vond hem altijd veel te gematigd – maar met een radicale agenda, is dat een voordeel.

Strategie van onder-communicatie

Twee. De interviews met Slome Joe zijn oersaai, zegt een volgende analist. Hij zegt nooit iets nieuws. Hij communiceert heel minimaal. Houdt niet voortdurend grote verhalen over zijn grote veranderingen. Daar zit opzet achter, denkt een analist, een strategie van onder-communicatie. Het gevolg: hij is lastig te bestrijden. Omdat Biden zo onzichtbaar en flets is, hebben Republikeinen veel minder een doelwit om aan te vallen. Kunnen ze hun ideologische boodschap dat de Verenigde Staten afglijden naar het socialisme, minder goed kwijt. “Radicaal, maar zó saai”, verzucht een Republikein.

Slome ome Joe verrijkt de politiek zo met twee paradoxen. Voor verander-experts: de radicale verandering komt van de gematigde politicus. Voor communicatie-experts: hoe minder je over radicale veranderingen praat, hoe meer je ze realiseert.

Met een slimme term kun je de werkelijkheid niet alleen beschrijven, maar ook maken. Hans de Bruijn is bestuurskundige en debatspecialist. Wekelijks analyseert hij de sturende taal van beleidsmakers.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden