commentaar

Bezorgers verdienen een fatsoenlijk loon

Een bezorger van Deliveroo checkt op hij een nieuwe order heeft.Beeld Hollandse Hoogte / Harold Versteeg

Platformbedrijven als Deliveroo, Thuisbezorgd, Uber en tal van andere ondermeningen zorgen voor gemak voor de consument.

Tegen een relatief laag bedrag wordt een maaltijd bezorgd, een pakketje afgeleverd of een taxirit gemaakt. Een uitkomst voor iedereen die druk is, lang werkt of geen zin heeft naar de winkel te gaan. Daarmee hebben deze online-platforms gezorgd voor een enorme dynamiek in de economie en de samenleving.

Maar dat gemak heeft een schaduwzijde. Om de kosten zo laag mogelijk te houden en zo flexibel mogelijk te kunnen opereren, werken deze bedrijven geheel of gedeeltelijk met zelfstandig ondernemers, de zzp’ers. Dat kan zowel voor het bedrijf als voor de ‘werknemer’ een uitkomst zijn, zolang beide partijen er voldoende voordeel van hebben. Anders wordt het als een bedrijf, in zijn streven de kosten laag te houden, zzp’ers zó weinig betaalt dat die geen sociale verzekeringen kunnen betalen en pensioen opbouwen.

In dit perspectief heeft de rechter deze week een belangrijke uitspraak gedaan in een zaak die vakbond FNV tegen maaltijdbezorger Deliveroo had aangespannen namens enkele leden. Volgens de rechter was er sprake van schijnzelfstandigheid en hoorden deze werknemers in loondienst. Een uitspraak die verstrekkende gevolgen kan hebben voor het verdienmodel van in de eerste plaats Deliveroo en wellicht ook van bedrijven die vergelijkbare constructies toepassen. Deliveroo kondigde onmiddellijk aan in hoger beroep te gaan.

Nieuwe economie

In Nederland, maar ook in veel andere landen worden dit soort kwesties nu regelmatig aan de rechter voorgelegd, zoals in het geval van Uber. Het valt te hopen dat daardoor duidelijker wordt wie kan worden beschouwd als werknemer en wie als zzp’er.

In de ‘nieuwe economie’, zoals de interneteconomie ook wel wordt omschreven, zijn nieuwe beginselen ontstaan; bedrijven investeren bijvoorbeeld vaak fors in het creëren van marktaandeel, met als gevolg jarenlange aanloopverliezen. Dit betekent vaak lage prijzen voor de consument en uiteindelijk een hoge waarde voor aandeelhouders. Maar het personeel betaalt daarvoor de prijs. Dit geldt overigens ook voor ondernemingen als Ryanair, die bijvoorbeeld piloten als zzp’er inhuurt tegen zo laag mogelijke vergoedingen – waartegen steeds meer verzet komt.

Een van de vele redenen dat mensen met ‘gele hesjes’ zijn gaan protesteren is dat ze het gevoel hebben te worden uitgebuit. Werkenden dienen een reële prijs krijgen voor geleverde arbeid, waarbij in het geval van zelfstandigen er financiële ruimte moet zijn om zich tegen ongemak te verzekeren of pensioen op te bouwen. Dat is niet meer dan fatsoenlijk.

Het commentaar is de mening van Trouw, verwoord door leden van de hoofdredactie en senior redacteuren. Meer commentaren leest u op trouw.nl/commentaar.

Lees ook:

Wat betekent de Deliveroo-uitspraak voor het bezorgbedrijf?

Deliveroo mag van de rechter zijn koeriers niet als zzp’ers inhuren. Moeten bedrijven die hetzelfde doen zich zorgen maken?

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden