Column

Bereid u voor op dichtgeslibde reuzevliegvelden, permanente nachtherrie en CO2-stormen

Sylvain Ephimenco. Beeld Trouw
Sylvain Ephimenco.Beeld Trouw

Waarschuwing: wie niet van droge cijfers houdt en akelige projecties, kan dit stuk beter overslaan. Mijn onzalige idee voor deze column ontstond bij het lezen van het stuk van Koos Schwartz, gisteren in deze krant.

Daarin berichtte hij over de groei van het aantal vliegtuigpassagiers in Nederland. Niet minder dan 21,2 miljoen mensen in het tweede kwartaal, 4 procent meer vergeleken met dezelfde periode vorig jaar.

Als onschuldige burger, doordrenkt van duurzaamheid en ecologie, die maar drie vliegreizen heeft gemaakt in de laatste ­zeven jaar, fronste ik mijn linker wenkbrauw: aangejaagd door doorgeschoten mobiliteit en vernietigend toerisme, is vliegen een bron van vervuiling en lawaai. Ik ging op zoek naar nog meer ongemak.

Explosie

Met 76,2 miljoen passagiers in 2017 hadden we al een groei van 6 miljoen in twaalf maanden. Maar hoe was het dan tien jaar eerder toen de kredietcrisis toesloeg en Barack Obama de eerste zwarte Amerikaanse president werd? In 2008 kozen ‘maar’ 47,7 miljoen mensen voor het vliegtuig om een ­familielid te bezoeken of een exotisch strand aan te doen. We hebben het hier dus over een explosie van bijna 30 miljoen extra vliegreizen!

Wat dit voor Nederland in de komende decennia betekent, heb ik niet in projecties kunnen vinden. Wel zijn er cijfers van de International Air Transport Association die ons eraan herinneren dat in de jaren zestig wereldwijd niet meer dan 100 miljoen mensen gebruikmaakten van een vliegtuig.

Het eerste miljard werd pas in 1987 gehaald en het tweede in 2005. Maar in net acht jaar, in 2013, werd de grens van 3 miljard bereikt. Vooral Chinezen en Indiërs zijn nu dol op verplaatsingen hoog in de lucht. Over minder dan twintig jaar, in 2035, zullen zeker 7 miljard mensen een vliegtuig pakken. Meer dan twee keer zoveel als nu.

Vliegvee

Hoe kunnen ze al die mensen boven de wolken krijgen, vraag ik me af? Boeing en Airbus geven het antwoord met afschrikwekkende projecties: het aantal toestellen met meer dan 100 stoelen verdubbelt de komende twintig jaar, van 21.450 in 2018 naar 48.000. Wie nu nog in de WW zit, kan alvast zijn vliegbrevet halen, want over dezelfde periode zullen niet minder dan 637.000 nieuwe piloten ­nodig zijn om het vliegvee te transporteren.

We kunnen ons alvast op dichtgeslibde reuzevliegvelden voorbereiden, permanente nachtherrie, CO2-stormen en filelopen met meegenomen slaapzakken in kilometerslange vliegveldgangen. Dan maar voortaan de voorkeur aan de auto geven? Sinds 2001 is het Nederlandse wagenpark met bijna een derde toegenomen tot 8,4 miljoen auto’s.

In dezelfde periode zijn 8848 kilometers extra weg aangelegd (ongeveer 155 keer de hemelsbrede afstand Amsterdam-Rotterdam). Mijn onwetenschappelijke voorspelling die met kletsnat vingerwerk tot stand is gekomen, gebaseerd op 2,5 miljoen extra inwoners: bij een bevolking van 20 miljoen zielen krijgen we er 4 miljoen auto’s bij, 17.000 kilometer nieuwe asfaltlinten en proberen we door een zwerm vliegtuigen heen een glimp van de zon op te vangen.

Drie keer per week schopt Sylvain Ephimenco in Trouw heilige huisjes omver.

Lees ook:

Nederlandse vliegvelden nog voller dan voorheen

Het wordt maar drukker en drukker op de Nederlandse luchthavens. Van 1 april tot en met 30 juni vlogen er 21,2 miljoen mensen van en naar Nederland, vier procent meer dan in dezelfde periode van 2017.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden