Beeld RV

OpinieDuurzaam transport

Beloon goed gedrag en verlaag de btw op OV

Nederland zou een voorbeeld moeten nemen aan Duitsland en echt moeten inzetten op gebruik van het klimaatvriendelijke openbaar vervoer, vindt Freek Bos van reizigersvereniging Rover.

Geen woorden maar daden, dat moet de Duitse regering hebben gedacht toen ze de btw op treinkaartjes verlaagde. De maatregel is onderdeel van het klimaatpakket van de Duitse Bondsregering, waarbij de klimaatvriendelijke trein aantrekkelijker wordt gemaakt. Betaalden treinreizigers voor een lange reis vorig jaar nog 19 procent btw, dit jaar is dat teruggebracht naar 7 procent. Tegelijk gaat de belasting op vliegtickets dit jaar omhoog. Duitse treinreizigers zagen dit jaar geen prijsverhoging. Het spoorwegbedrijf Deutsche Bahn, dat bijna al het langeafstandsvervoer in Duitsland voor zijn rekening neemt, heeft de ritprijzen met ongeveer 10 procent verlaagd. De goedkoopste kaartjes voor reizen met de ICE zijn in prijs verlaagd van 19,90 naar 17,90 euro. Ook andere diensten, zoals het meenemen van de fiets in de trein, zijn in prijs verlaagd. Deutsche Bahn verwacht dit jaar vele nieuwe treinreizigers te mogen verwelkomen.

Een jaar geleden werd in Nederland de btw op trein- en buskaartjes juist verhoogd. Het kabinet verhoogde de btw op consumptiegoederen van 6 naar 9 procent. Daarnaast zagen treinreizigers dit jaar de kaartjes bij NS zo’n 1,5 procent duurder worden. De fiets in de trein meenemen werd voor de tweede keer op rij flink duurder.

Het Kennisinstituut Mobiliteit (KIM) onderzocht in opdracht van het ministerie van infrastructuur en waterstaat de effecten van de btw-verhoging op het gebruik van het openbaar vervoer. Het resultaat was niet verrassend: naar verwachting neemt het aantal gemaakte treinkilometers met 1,3 procent af, terwijl de bus het met een afname van 1 procent moet doen. Bovendien liet het onderzoek zien dat reizigers die een alternatief hebben zoals een eigen auto, nog minder met het openbaar vervoer zullen reizen.

De Nederlandse regering vond het verlies aan duurzame kilometers blijkbaar acceptabel, want de btw-verhoging in het ov kwam er. Gelijktijdig maakte de minister onlangs bekend NS een subsidie te geven om een nachttreinverbinding met Duitsland en Oostenrijk mogelijk te maken. Het is kenmerkend voor het zwalkende ov-beleid van ons kabinet: enerzijds wordt de trein gepromoot als duurzaam alternatief, anderzijds worden maatregelen genomen die treingebruik juist ontmoedigen.

Het is nog niet te laat voor Nederland om een voorbeeld aan onze oosterburen te nemen. Zeker omdat in het Nederlandse Klimaatakkoord een vermindering van 8 miljard autokilometers is opgenomen. Het kan niet anders dan dat daar een belangrijke rol voor het ov is weggelegd. Dus, regering: beloon goed gedrag, stimuleer gebruik van duurzaam vervoer. Neem een voorbeeld aan Duitsland en verlaag ook hier de btw op trein- en buskaartjes. 

Lees ook:

Kosten van ov stijgen sneller dan de kosten van autorijden

De prijzen in het openbaar vervoer zijn de afgelopen tien jaar meer gestegen dan de kosten van autorijden. Rijden in een eigen auto was in juli van dit jaar circa 25 procent duurder dan in 2009.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden