Commentaar

Auto’s weren is een goed plan, maar gaat Amsterdam het ook echt doen?

Een testrit op de Amsterdamse Noord-Zuidlijn. Het metroproject met zijn vertraging en kostenoverschrijding belooft weinig goeds voor de grote investeringen in openbaar vervoer waar de hoofdstad voor staat.Beeld ANP

Het voelt bijna als een machtsgreep, het besluit vorige week van het gemeentebestuur van Amsterdam om over elf jaar alle benzine- en dieselvoertuigen uit de stad te weren. 

Om burgers duidelijkheid te geven zou het immers beter zijn dit soort zaken landelijk te beslissen. Het is dan ook verleidelijk dit besluit te veroordelen als linkse luchtfietserij van een college waarin een partij als GroenLinks domineert en ook nog voor het eerst de burgemeester levert.

Niks links

Om op het eerste woord in dat verwijt in te gaan: ‘links’ is dit besluit allerminst. Toegegeven, het milieu is inhoudelijk de grote winnaar, maar dat geldt alleen voor de grenzen van de hoofdstad en vervuiling is uiteraard een landelijke zaak. Het besluit past vooral in de ontwikkeling die deze krant deze week onderzoekt in Utrecht. Grote steden willen meedoen in de mondiale slag om hogeropgeleiden uit de hele wereld. Die zijn gevoelig voor het beeld dat een stad leefbaar is, met schone lucht en goed openbaar vervoer. Zoals bestuurskundige Marcel Boogers het verwoordde: ook een toekomstige VVD-wethouder kan dit beleid goed uitleggen.

Het besluit is evenmin ‘links’ omdat de plicht een dure stekkerauto te kopen het hardst zal aankomen bij Amsterdammers met een kleine beurs. Die moeten met de fiets of metro, of alsnog verhuizen. Dit bezwaar van de ‘stad voor de elite’ is veel te horen geweest de afgelopen dagen. Maar in de praktijk is deze ontwikkeling allang gaande en woont de ‘gewone Amsterdammer’ reeds in steden als Purmerend of Almere. De exploderende huizenprijs binnen de hoofdstedelijke ring drijft deze groep verder de stad uit. Men kan dit met recht jammer vinden, maar het is niet de schuld van de stekkerauto.

Vooruitstrevender

In beginsel is het Amsterdamse plan dan ook prima en het is een veeg teken dat Kamer en kabinet weliswaar sputteren dat het hoofdstedelijk bestuur ‘hier niet over gaat’, maar nog geen enkele wet of regel boven tafel hebben gekregen waarmee ze PvdA-wethouder Sharon Dijksma en haar Amsterdamse medebestuurders om de oren kunnen slaan. Om te voorkomen dat de burger in de toekomst per gemeente moet uitvogelen welke auto er welkom is, zou het beter zijn als de landelijke politiek vooruitstrevender denkt.

Maar visie, hoe welkom ook, schept verplichtingen. Het is onduidelijk of Dijksma in tien jaar tijd zoveel extra stroomtoevoer kan regelen en of ze het openbaar vervoer verder kan verbeteren. Als alle vertraging bij de Noord-Zuidlijn een indicatie is, kan 2030 weleens een riskante deadline blijken. Bovendien ligt er al de enorm complexe opdracht om in alle wijken van het gas af te komen. Er moet heel, heel veel in gang worden gezet, wil het plan niet alsnog neerkomen op luchtfietserij.

Het commentaar is de mening van Trouw, verwoord door leden van de hoofdredactie en senior redacteuren. Meer commentaren leest u op trouw.nl/commentaar.

Lees ook:

Rijdt u in een benzine- of dieselauto? In Amsterdam is uw wagen in 2030 waarschijnlijk niet meer welkom

Amsterdam gaat stapsgewijs over op elektrisch vervoer. Vanaf 2030 is in de hele stad schoon vervoer verplicht.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden