Amsterdam Groen? Het kan wel, maar het kost wat

Fietsers bij het Rijksmuseum in Amsterdam. Beeld anp

Heeft een dichtslibbende stad als Amsterdam wel een andere keuze dan vervuilend verkeer weren, vroeg chef opinie Monic Slingeland zich af. Lezers denken graag mee over manieren om de vervuilende auto uit de stad te weren. En spreken soms uit ervaring.

Nooit spijt gehad

Toen ik 23 jaar geleden naar de Amsterdamse binnenstad kwam, ging de auto weg en daar heb ik nooit spijt van gehad. Nooit meer zoeken naar parkeerplek, dat ding schoonmaken, tanken, keuringen, reparaties: geen zorgen en kosten meer. Ik kan rustig wat drinken. Wie kan zich nog een winkelstraat mét auto's voorstellen? Dat gaat met binnensteden dezelfde kant op. Gelukkig maar.

Marieke van Geldermalsen-Jaeckel
Amsterdam

Eén euro per dag

Groen Amsterdam? Natuurlijk! Dat kan op twee manieren: verbieden van vervuilende activiteiten of faciliteren van niet-vervuilende alternatieven. Voor het eerste kijken we naar onze Oosterburen. Berlijn, Frankfurt: met een vervuilend voertuig kom je de stad niet meer in. Faciliteren van schone alternatieven zien we in Wenen, met bijna twee miljoen inwoners. Vervuilend verkeer wordt daar niet verboden, maar het alternatief, openbaar vervoer, wordt ruim gefaciliteerd: vijf metrolijnen en een kleine dertig tramlijnen, rijdend om de drie minuten.Kosten voor de ingezetenen van Wenen: één euro per dag.

Fred van Epen
Breda

Hotzenblitz

Helaas zestig jaar te laat. Luud Schimmelpennink (bij deze voorgedragen voor de Trouw Duurzame 100 van onderop) pleitte al in 1967 in de Amsterdamse raad voor schoon vervoer. Eindelijk dreigt zijn idee te worden bewaarheid. Weer horen we bekende geluiden als 'onrealistisch, 'te duur' en 'gekkenwerk'. Coöperatie voor duurzame energie De Windvogel probeerde in 1998 de Hotzenblitz, een kleine elektrische auto, naar Nederland te halen om in Born een opvolger te produceren voor DAF. Geen Tesla voor 100.000 euro maar een 'volkswagen' voor 6000 gulden. We hadden overeenstemming met de ontwerper, maar om onduidelijke redenen ging de koop niet door. Tijd om innovatief handelend op te treden. Het gemeentebestuur zou, samen met consumenten, de markt kunnen organiseren.

Dick van Elk
Reeuwijk

Verplaatsen

Vele bewoners zullen een nieuwe, elektrische auto kopen. De inruilauto is geen cent meer waard en wordt ongetwijfeld verkocht naar een buitenlandse klant. Verplaatsen van zogenoemde duurzaamheid voegt weinig toe aan het wereldwijde streven.

Barbara de Graaf
Barchem

Luchtfietsen

In een stad van (prinselijke) huisjesmelkers en ratelende rolkoffers wordt door PvdA-boegbeeld Sharon Dijksma vooral de weg geplaveid voor premier Baudet. Elektrisch (lucht)fietsen.

J.Roozen
Vlissingen

Petje af

Ik neem heel diep mijn petje af voor de Amsterdamse wethouder Sharon Dijksma voor de moed om te streven naar een leefbare woonomgeving.

Tieme Meints
Assen

Fiets

Ikzelf woon in Amsterdam, heb vier schoolgaande kinderen, verdien bovenmodaal maar bezit geen auto. Desondanks ben zeer ik mobiel, vooral dankzij mijn onmisbare fiets.

Rob van Hest 
Amsterdam

Monic Slingerland is chef opinie van Trouw. Elk weekend stelt ze een vraag aan de lezers, op woensdag verschijnt een selectie van de antwoorden. Lees hier ons hele dossier.

Lees ook: 

Groen Amsterdam: gekkenwerk of noodzaak?

Wat vindt u ervan, vroeg chef opinie Monic Slingeland.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden