Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Als van uitstel afstel komt op vliegveld Lelystad, is het de vraag of dat erg is

Opinie

Redactie Trouw

Protest tegen de uitbreiding van vliegveld Lelystad Airport, vorig jaar. © ANP
Commentaar

Het lijkt steeds onwaarschijnlijker dat de luchthaven bij Lelystad snel opengaat. Minister Cora van Nieuwenhuizen van infrastructuur en waterstaat zit klem tussen eisen van het parlement (inclusief regeringspartijen) en eisen van de Europese Commissie. 

Het parlement vindt dat Lelystad uitsluitend vakantievluchten van Schiphol mag overnemen, zodat daar ruimte ontstaat voor lucratieve intercontinentale verbindingen. Maar Brussel oordeelt dat ook maatschappijen die nog niet op Schiphol vliegen toegang tot Lelystad moeten krijgen, er moet dus ‘autonome groei’ mogelijk zijn. Dat is voor het parlement onbespreekbaar.

Lees verder na de advertentie

De opening kan inderdaad beter worden uitgesteld. Hoe dan ook tot het luchtruim boven Nederland opnieuw is ingedeeld, op zijn vroegst in 2023, zodat toestellen minder lang laag hoeven te vliegen boven Lelystad en omliggende provincies. En totdat alle andere gevolgen voor Lelystad én voor Schiphol goed zijn doordacht.

Niet alles kan Nederland alleen doorvoeren, maar een groei van de luchtvaart is geen natuurwet. Het is een keuze

Alternatieven

Als van uitstel afstel komt, is het de vraag of dat erg is. Er is dan, helaas, wel een substantieel bedrag geïnvesteerd dat niet wordt benut, en er moeten alternatieven komen om de economische ontwikkeling van de regio Lelystad te stimuleren. Daar staat tegenover dat omwonenden en buurprovincies geluidsoverlast en milieuschade wordt bespaard, zaken die in praktijk geregeld ernstiger uitpakten dan de rekenmodellen hadden voorzien. En een ander voordeel: er komt een eind aan het beeld dat de groei van het vliegverkeer niet te stuiten is.

Dat kan ook gedrag beïnvloeden. In Zweden hebben ze in dat verband een nieuw woord bedacht: flygskam ofwel vliegschaamte. Mensen voelen steeds meer gêne als ze reizen per vliegtuig terwijl er goede alternatieven voorhanden zijn. Zoals reizen per trein. Deze week werd duidelijk dat het treinverkeer in Europa redelijk snel toeneemt en dat er steeds beter wordt nagedacht over goede verbindingen. Het Europese netwerk is nog verre van optimaal, dus op dit relatief kleine continent valt met treinverkeer nog een wereld te winnen.

Gedragsverandering

Ook realistischer beprijzing ligt voor de hand. Compensatie van de CO2-uitstoot kan verplicht worden opgenomen in de prijs van het ticket, er kan een belasting komen op kerosine, er kunnen hogere prijzen komen voor landingsrechten; het zijn allemaal mechanismen om groei in de hand te houden. In combinatie met verbeterd alternatief vervoer en een gedragsverandering bij consumenten, zijn dat structurele oplossingen.

Niet alles kan Nederland alleen doorvoeren, maar een groei van de luchtvaart is geen natuurwet. Het is een keuze, net als het toestaan van autonome groei op Lelystad een keuze is. Een ongewenste, om precies te zijn.

Het commentaar is de mening van Trouw, verwoord door leden van de hoofdredactie en senior redacteuren. Meer commentaren leest u op trouw.nl/commentaar.

Lees ook:

Bonje in de coalitie om Lelystad Airport

De opening van Lelystad Airport in 2020 wordt steeds onwaarschijnlijker. Minister Cora van Nieuwenhuizen van infrastructuur en waterstaat zit klem tussen eisen van de Europese Commissie en de wensen van haar eigen coalitie. 

Deel dit artikel

Niet alles kan Nederland alleen doorvoeren, maar een groei van de luchtvaart is geen natuurwet. Het is een keuze