Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Als thuiswerker voel ik mij niet verantwoordelijk voor de filedruk

Opinie

Sylvain Ephimenco

Sylvain Ephimenco. © Trouw
Column

In die tijd moest de uitdrukking ‘filerijden’ nog worden uitgevonden. Ik was vijf jaar en in de krappe woonkamer van oma Carmen was nog nooit stilstaand verkeer gesignaleerd. Ik reed meestal met een slakkengang van de voordeur (om de eettafel heen) tot de deur van mijn grootouderslaapkamer en terug. 

Een soort woon-werkverkeer, maar wel van lilliput-niveau. Ik beschikte toen over een verouderd model dat geheel van hout was gemaakt: een van de zes stoelen die om die eettafel stonden. Ik legde de stoel vakkundig op zijn kant, met de rugleuning als denkbeeldige motorkap voor me uit en installeerde mijn lichaampje zo comfortabel mogelijk tussen de vier stoelpoten. Vroem, vroem en rijden maar!

Lees verder na de advertentie

Het duurde toch nog dertig jaar voordat de kleine fanatiekeling uit oma’s woonkamercircuit eindelijk zijn rijbewijs ging halen. Dit wegens zware kritiek van collega’s van dagblad Libération, waarvoor ik toen werkte: die vonden nogal gemakzuchtig dat ik gedurende de 3285 kilometers van de 76ste Tour de France (1989) mij passief door hen liet vervoeren. Nu heb ik een wagen die tegen me praat en via haar camera mij vertelt of ik ongehinderd achteruit mag rijden. Maar het liefst zit ik op mijn elektrische mountainbike, of op de passagierstoel de digitale krant te lezen terwijl Geliefde schakelt en remt. Een automobilist in hart en nieren zal ik dus nooit worden en ik voel mij als thuiswerker ook niet verantwoordelijk voor de toegenomen filedruk.

In de Nederlandse Ber­mu­da-drie­hoek kun je half doodgaan van stil­stand­ver­ve­ling

Stilstandverveling

Gisteren werd bekend dat de filezwaarte op de Nederlandse wegen in de eerste zes maanden van dit jaar met 20 procent is toegenomen. Ik huiver. Stel je eens voor dat de groei zich op hetzelfde niveau ontwikkelt het komende decennium... Het grootse knelpunt bevindt zich op de A27 tussen Breda en Utrecht. Daar ligt de Nederlandse Bermudadriehoek Gorinchem – Lexmond – Noordeloos. Je kunt er niet in verdwijnen maar half doodgaan van stilstandverveling. Er valt daar niets anders te beleven dan de grassprietjes in de lege weiden te zien groeien. En je desperaat af te vragen hoe het kan dat je in het midden van nergens zomaar tot stoppen wordt gedwongen.

Ik weet er alles van omdat ik begin jaren negentig die weg elke dinsdag moest afleggen om in Hilversum te geraken. Maar dit was wel in een tijd waarin ‘slechts’ vijf miljoen auto’s op de Nederlandse wegen reden of stilstonden. Op 1 januari dit jaar waren er in het Koninkrijk aan Zee drie miljoen meer: 8.373.244 personenauto’s, die meestal achter een gekantelde vrachtwagen staan te zwijgen. Het zal ook geen toeval zijn dat ook gisteren het AD met het bericht kwam over een explosie aan hufterig gedrag. In 2015 werden 19.663 bekeuringen uitgedeeld voor asociaal rijgedrag. Dit jaar zal dit rond de 33.000 liggen. Als je twee uur in de file hebt gestaan komt gauw het monster in je bovendrijven (zeker als je ‘Duits’ rijdt in een BMW, Mercedes of Audi.) Voor al deze problemen heb ik wel een eenvoudige oplossing: verbied alle autofabrikanten, net als tabaksfabrikanten, om voortaan op tv misleidende reclame te maken voor hun stilstaande producten op wielen.

Drie keer per week schopt Sylvain Ephimenco in Trouw heilige huisjes omver.

Lees ook:

Niet realistisch: de files oplossen met 1200 kilometer extra asfalt

Trouw zocht eind 2016 uit of het mogelijk is om alle files louter en alleen met asfalt te laten verdwijnen. Dat vraagstuk blijkt nog altijd relevant te zijn en het antwoord? Nee. Maar hoe dan wel?

Op de Autobahn werd ik naar de rijstrook der armzaligen gedirigeerd

Columnist Rob Schouten 'bezocht' de Duitse snelwegen. Daar gaat het er toch een beetje anders aan toe. "Ik zeg 'bezocht' want zo mag je een rit over de Autobahn wel noemen, het is een evenement."

Deel dit artikel

In de Nederlandse Ber­mu­da-drie­hoek kun je half doodgaan van stil­stand­ver­ve­ling