FramingHans de Bruijn

Als Paul Tang meer stenen naar de techreuzen gaat gooien, is er wel een Goliath maar geen David

PvdA-Europarlementariër Paul Tang heeft een mooi succes ­behaald. Hij wil bedrijven als Facebook een verbod opleggen om gepersonaliseerde advertenties aan te bieden. Het parlement heeft zijn voorstel aangenomen. Tang legt het belang hiervan uit: het ­parlement is als David, die een steen richting het hoofd van Goliath heeft geslingerd. Wat is de kracht van dit beeld?

Een. Goliath was de arrogante, agressieve reus. De grote techbedrijven worden vaak de techreuzen genoemd. Een bekend boek over hun macht heet ‘Data en Goliath’. Het is dus een beeld dat makkelijk landt.

Twee. David wist Goliath te vellen – met één goed geslingerde steen. Dat is de echte kracht van de beeldspraak. Gepersonaliseerde advertenties zijn hét verdienmodel van de techreuzen. Ze zuigen onze data op en maken een profiel van ons. Vervolgens ­verdienen ze grof geld aan gepersonaliseerde advertenties – gericht op consumenten met een bepaald profiel. Tang verbiedt die ­advertenties en draait zo in een keer dat ­verdienmodel de nek om – als Davids goed geslingerde steen.

Een krachtig beeld dus. Jammer alleen dat Tang er iets aan toevoegt. ‘Dit is pas de ­ eerste steen die wordt gegooid’. Ken je klassiekers. Dat verbod op gepersonaliseerde advertenties­­ vernietigt nu juist in een keer dat foute verdienmodel – dacht je. Zoals David genoeg had aan die ene, goed gemikte steen. Maar Tangs voorstel is blijkbaar slechts een eerste steen. Dan is er dus wel een Goliath, maar geen David.

Met een slimme term kun je de werkelijkheid niet alleen beschrijven, maar ook maken. Hans de Bruijn is bestuurskundige en debatspecialist. Wekelijks analyseert hij de sturende taal van beleidsmakers.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden