OpinieFietshelm

Aan iedereen die het wil horen: een helm op de scooter of e-bike moet verplicht worden

Fietsende pastoor Hub Schnackers doet voortaan altijd zijn helm op, nadat hij een keer is gevallen. Hij is voor invoering van de helmplicht voor fietsers. Er is toch ook een strenge Arbowet? 

Die smak met de fiets gebeurde in een flits. De weg was nat. Er was lichte motregen. Dus de vaart erin, in die bocht rechtsaf. Het was bekend terrein. Om de kruisingen te beveiligen is het asfalt rood geverfd, maar daardoor is het wegdek minder stroef bij regen. Glad wegdek dus, wie rekent daarop? Meestal zet ik de fietshelm op. Deze keer toevallig niet. Het was immers maar een klein fietstochtje.

Iedereen heeft nu voor mij goede raad: minder hard rijden met de e-bike, ook in de bochten. Helm opzetten. Dit laatste advies is nu hard aangekomen. U begrijpt intussen, dat ik vanaf die val altijd de helm opzet als ik op de e-bike stap.

Na de val werd ik liefdevol opgeraapt door passerende mensen. Ze belden de ambulance. Zo kwam ik in het ziekenhuis terecht, waar zich direct een heel team verpleegkundigen en artsen over me heen boog. Hoofdwonden werden gehecht en met verdere onderzoeken werden andere verwondingen uitgesloten. Uren later pas kon ik het ziekenhuis verlaten. Maar de nasleep duurde helaas nog maanden voort. “Het is nog goed afgelopen”, zeg ik nu. Maar: “Ik had wel dood kunnen zijn.”

Van een kwaliteitskrant mag je een beter onderbouwd betoog verwachten

Iedereen die het horen wil en zonder helm op een e-bike of scooter zit, kan van mij vernemen dat een helm verplicht moet worden. Je kunt het de maatschappij niet aandoen de gevolgen van deze roekeloosheid te dragen.

Met enige verbazing las ik de terughoudende reactie ten opzichte van de fietshelm. ‘Toch maar geen helmplicht, liever niet.’ (Commentaar, 18 mei). Toch maar liever zoveel doden en zovele slachtoffers. De schrikwekkende getallen worden erbij vermeld.

Terwijl in andere landen dichtbij en veraf de fietshelm een vanzelfsprekendheid geworden is, trekt uw redactie de conclusie om maar liever geen helmplicht in te voeren, ‘want Nederlanders hebben immers een hekel aan de fietshelm’. Ze zouden ‘dragers-uit-overtuiging’ van de fietshelm moeten worden. Van een kwaliteitskrant mag je een beter onderbouwd betoog verwachten.

Kortom, het dragen van een veiligheidshelm is meer dan nodig. Waarom worden in de bouw en op fabrieksterreinen de veiligheidshelm wel verplicht gesteld, ook voor bezoekers, en wacht men niet tot de aanwezigen tot ‘dragers-uit-overtuiging’ zijn uitgegroeid? Waarom de uitgebreide Arbowetgeving om maar elke risico uit te sluiten? De redactie schijnt in het geval van de fiets het eenvoudige antwoord te hebben: ‘Toch maar geen helmplicht, want Nederlanders hebben een hekel aan de helm.’ Jammer dan van zoveel doden en gewonden.

Lees ook:

Het fietslandschap verandert, maar een helmplicht gaat nog te ver

Geen verplichte fietshelm dus. Om die 85 doden per jaar te voorkomen, al is het maar voor een deel, is wel iets anders nodig. ‘Gewone’ fietsers, zeker met een e-bike, zouden net als sportfietsers zo overtuigd moeten zijn van het nut van de fietshelm, dat ze die uit zichzelf opdoen.

Meeste verkeersdoden in ziekenhuis overlijden door hoofdletsel

Bij verkeersslachtoffers die na een ongeluk in het ziekenhuis overlijden, is hoofdletsel de belangrijkste doodsoorzaak. Bijna de helft zijn fietsers, blijkt uit onderzoek.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden