null Beeld
Beeld

CommentaarOnderwijs

8,5 miljard voor het onderwijs: een mooi gebaar, maar niet de oplossing

De lange tijd nogal onzichtbare onderwijsministers Arie Slob en Ingrid van Engelshoven toonden deze week ineens een andere kant van zichzelf. Ze stellen liefst 8,5 miljard euro beschikbaar om de achterstanden in het basis- en voortgezet onderwijs – ontstaan vanwege de coronacrisis – weg te werken. Het collegegeld van studenten wordt gehalveerd en werkgevers die samenwerken met mbo-instellingen krijgen extra subsidie om mbo’ers te blijven opleiden.

8,5 miljard. De omvang van het bedrag drong maar langzaam door tot menig schoolbestuurder, leraar en universitair docent. Al jaren vragen ze om extra geld, en al jaren wordt ieder dubbeltje zorgvuldig omgedraaid op het ministerie van onderwijs.

Meer geld voor technische universiteiten omdat de studentenaantallen daar toenemen? Dat gaat dan ten koste van de alfa’s, aldus Van Engelshoven anderhalf jaar geleden. Meer geld voor het basisonderwijs? Vooruit, beloofde Slob in november 2019. Hier is eenmalig 460 miljoen. Het geld kwam boven op de onderwijsinvestering van 1,5 miljard euro die de coalitie afsprak in het regeerakkoord.

Nogal een ommezwaai

Het zijn bedragen die compleet in het niet vallen bij de 8,5 miljard die het demissionaire kabinet in verkiezingstijd ineens uit de hoge hoed tovert. Het is bovendien nogal een ommezwaai van onderwijsminister Slob. Nog maar een jaar geleden toonde hij zich weliswaar voorstander van gelijke beloning van leraren op basis- en middelbare scholen, maar dat zal niet meer gebeuren onder zijn ministerschap, voegde hij daaraan toe. Hij laat het liever aan een volgend kabinet. Waarom hij zelf niet doorpakte? “Er zijn soms grenzen aan wat wel en niet kan.”

Los van het zwalkende overheidsbeleid, is die 8,5 miljard euro voor het onderwijs natuurlijk goed nieuws. Het kabinet neemt de problemen nu in ieder geval serieus. De ideeën om brede brugklassen te introduceren om de kansengelijkheid te bevorderen, vallen te prijzen. Dat basisscholen de plannen om achterstanden in te lopen zelf mogen vormgeven, is een verstandig besluit. Zij hebben zelf het beste zicht op wie wat nodig heeft. En dat alle flexcontracten op universiteiten tegen het licht worden gehouden, is hard nodig.

Toch blijft het de vraag of een zak met geld – eenmalig, met een looptijd van 2,5 jaar – een oplossing is voor de lange termijn en voor de structurele problemen waar het onderwijs al zo lang mee kampt. Denk aan het lerarentekort op de basisscholen en de hoge werkdruk op universiteiten. Zolang er een loonkloof tussen basis- en middelbareschooldocenten blijft bestaan, is het fundament wankel. Er is structureel geld én een heldere visie nodig. Laat het een boodschap zijn voor een volgend kabinet. Kennelijk wordt in crisistijd alles vloeibaar en zijn Slobs grenzen als sneeuw voor de zon verdwenen.

Het commentaar is de mening van Trouw, verwoord door leden van de hoofdredactie en senior redacteuren.

Lees ook: 

Aanspraak op het steunpakket? Scholen moeten hard aan de slag

Met een enorm financieel noodpakket legt het kabinet de bal terug bij scholen. Ze krijgen ruimte om het onderwijs te verbeteren.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden