null Beeld
Beeld

ColumnSofie van de Waart - Govaert

We stimuleren in Nederland alle leerlingen, behalve de hoogbegaafde

Sofie van de Waart - Govaert


Het kartonnen, doch magische zwaard van Koning Arthur, genaamd Excalibur, steekt triomfantelijk uit een rots gemaakt van blokken uit de bouwhoek. De boot van geverfde dozen, met een laken als zeil, is in Engeland aangemeerd en groep 1 van CBS Het Klaverblad is daar triomfantelijk aan land gegaan. Engeland is immers op de wereldkaart het dichtstbij en als je een nieuw vaartuig hebt kan je het best voorzichtig beginnen.

De leerlingen hebben hierover een reisverslag getypt. Getypt ja, leerlingen van groep 1. Het hele verhaal van de Ridders van de Ronde Tafel komt tot leven door de tekeningen en geprinte plaatjes die ernaast geplakt zijn. Ik kijk rond in het lokaal en zie de getallenlijn van 1 tot en met 10 onder de getallenlijn van 1 tot en met 100 hangen. Ook hangt er een getallenlijn in sprongen van drie.

Ik ben op bezoek bij een school voor hoogbegaafde leerlingen in Leeuwarden die gespecialiseerd onderwijs biedt vanaf groep 1. Vrij uitzonderlijk, en als je leerlingen niet remt in hun ontwikkeling zie je dus bijzondere dingen gebeuren.

Ongeveer de helft van deze leerlingen kon al lezen of schrijven voor ze naar school gingen. En dat is bij Het Klaverblad geen probleem, sterker nog, het wordt gewaardeerd in plaats van ontmoedigd. De leerlingen die het al kunnen, helpen de leerlingen die het nog niet kunnen met lezen en schrijven, en ze typen van alles wat er in het lokaal te lezen of schrijven valt.

Ontroering

Ik hoor u denken: belachelijk in groep 1. Maar bij mij springen de tranen in mijn ogen van ontroering. Hoeveel ouders heb ik de laatste jaren niet gesproken die vertelden over de enorme teleurstelling toen hun kind ‘eindelijk naar de grote school mocht’ en er achter kwam dat je daar ‘alleen maar speelt’. En begrijp me niet verkeerd; verrijkt spel is fantastisch en zou je tot en met groep 8 aan moeten bieden, maar stimuleer óók de leerlingen die een voorsprong hebben in hun schoolse ontwikkeling.

Het lijkt wel of we in Nederland álle leerlingen stimuleren om te leren, behalve het hoogbegaafde kind. Want dit meisje moet nog even lekker in de poppenhoek spelen en wachten tot groep 3, want dan ga je leren lezen. En dat jongetje dat de tafels al beheerst in groep 2 mag niet versnellen omdat hij nog zo druk is. Of omdat zijn handschrift niet leesbaar is.

We gaan komende week bij ons op school de eerste tientallen Oekraïense leerlingen opvangen die per direct een vorm van onderwijs krijgen. In twee dagen tijd worden de lerarenkamer en het directiekantoor omgebouwd tot klaslokaal. Gepensioneerde juffen worden van stal gehaald en mijn collega’s van de Eerste Opvang Anderstaligen gaan alles op alles zetten om met een hoop creativiteit maatwerk te leveren. Onder druk wordt alles vloeibaar. Laat deze waanzinnige prestatie een inspiratiebron zijn voor het reguliere onderwijs. Neem risico’s, pas je lessen aan, pas je systeem aan. Wir schaffen das!

Onderwijscolumnist Sofie van de Waart- Govaert was acht jaar juf op verschillende basisscholen. Daarna is ze leerlingen individueel gaan begeleiden, onderwijsadviseur en hoogbegaafdenspecialist geworden. Ze woont en werkt in Noord-Brabant. Lees al haar columns hier terug.

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden