null Beeld

ColumnSofie van de Waart - Govaert

Warme Truiendag valt niet onder lesgeven

Mijn columncollega Erik Ex verwonderde zich vorige week over het aantal leerlingen dat ervoor kiest een extra vak te nemen op de middelbare school. Het zou, volgens hem, beter zijn als leerlingen meer tijd zouden besteden aan het goed beheersen van de basis. Gebrek aan aandacht voor de basis is meteen ook een van de grootste problemen in, nota bene, het basisonderwijs. De kernvakken zoals rekenen, taal en spelling delven regelmatig het onderspit ten faveure van duizend-en-een goedbedoelde initiatieven die over de schutting van de basisscholen worden gegooid en waar constant tijd en energie naartoe lekt.

Toen ik nog voor een reguliere klas stond en ik mijn lessen op woensdag nooit afkreeg, besloot ik eens terug te bladeren in mijn planning. Al snel bleek dat ik elke week ‘iets anders’ te doen had dan lesgeven. Zoals het Verkeersexamen, de schaatssponsorwedstrijd, De Week van de Lentekriebels, Kinderpostzegelactie, Warme Truiendag, Kinderboekenweekopening met dansje en liedje, Koningsdagontbijt, lespakket van de Zuivel en nog een heleboel afleidende zaken die ik me nu gelukkig niet meer kan herinneren.

Deze onderwerpen zijn belangrijk, dat begrijp ik, maar het hoeft toch niet allemaal tijdens mijn les behandeld te worden? En dan hebben we natuurlijk ook nog Sinterkerst, sportdag en het schoolreisje. Deze trend is vooral een probleem voor de zwakkere leerlingen die gebaat zijn bij goede inoefening, rust en structuur om de stof eigen te maken. Daarnaast: ik wíl ’s middags niet in de Paascommissie met ouders zitten vergaderen over wie de eieren inkoopt, maar ik wens mijn lessen rustig te kunnen voorbereiden. Dát is mijn vak. Overigens zijn er tegenwoordig ook scholen die voor al die commissies een event manager inhuren, dat vind ik een prima oplossing.

Laten we alle afleidende zaken in 2021 eens een jaartje overboord gooien

Er zijn ook scholen die thematisch werken en waar de basisvakken geïntegreerd zijn in de rest van het onderwijsaanbod. Ik zal nooit vergeten dat ik tijdens een studiereis op een Belgische Freinetschool op het hek een bordje zag hangen: ‘Graag het hek goed sluiten, anders ontsnappen de schoolkippen’. Bij binnenkomst waren de kinderen melk, bloem en eieren aan het afwegen om tijdens de rekenles pannenkoeken te bakken. Dat vind ik prachtig, want dan dient de activiteit een didactisch doel. Maar niet elk maatschappelijk probleem kan op de basisschool opgelost worden, en zeker niet als daarvoor een klas ergens naartoe verplaatst moet worden.

Laten we in het nieuwe coronajaar 2021 alle afleidende zaken eens een jaartje overboord gooien. Dan focussen wij, leraren, ons op de kernvakken en kunnen we daarna evalueren welke activiteiten we weer toevoegen aan onze jaarplanning. Mits die evaluatie niet op 20 maart gepland wordt, want dan is het Nationale Pannenkoekendag, mijn persoonlijke favoriet.

Onderwijscolumnist Sofie van de Waart- Govaert was acht jaar juf op verschillende basisscholen. Daarna is ze leerlingen individueel gaan begeleiden, onderwijsadviseur geworden en hoogbegaafdenspecialist. Ze woont en werkt inmiddels in Noord-Brabant. Haar vorige column is hier te lezen. 

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden