Column Erik Ex

Waarom millennials in Nederland niet voor de klas willen (maar in Singapore wel)

Beeld Maartje Geels

We kunnen niet om half negen beginnen, want we moeten ’s ochtends naar yoga. We willen cappuccino van versgemalen fairtrade-bonen met havermelk. We willen te snel resultaat, hebben onrealistische verwachtingen en zijn een tikje narcistisch. We zijn, zoals dat heet, hard to manage.

Ik mag ‘we’ zeggen, want ik ben ook een millennial (geboren tussen 1980 en 2000) en voldoe aan al deze kenmerken. Maar in een ding ben ik redelijk uniek binnen mijn generatie: ik sta voor de klas.

In het voortgezet onderwijs gaat het tekort aan leraren binnen tien jaar oplopen tot 2,5 procent. Dat lijkt overzichtelijk, maar er zijn uitschieters bij tekortvakken, in grote steden en in kansarme gebieden. Bij de vacatures die wel worden opgevuld is er vaak weinig te kiezen, terwijl we juist talentvolle mensen nodig hebben. Zijn de ambitieuze milIennials te ongeduldig, narcistisch of ambitieus voor het onderwijs?

Natuurlijk niet. Uit onderzoek van Google, IBM en KPMG onder hun eigen medewerkers bleek dat millennials niet verschillen van de generation-x’ers (1961-1980) en babyboomers (1945-1955) toen die de arbeidsmarkt betraden. Ook zij waren hard to manage.

Zicht op je carrièrepad

Overigens zijn Google, IBM en KPMG typisch werkgevers waar millennials wél voor willen werken. Daar kan je bijvoorbeeld eerst trainee worden, je werkt op verschillende afdelingen, hebt een eigen coach en aan het einde van de week is er een netwerkborrel. Bij het Rijk kan dit ook. Je mag leren en je krijgt zicht op je carrièrepad. Wie arts wordt, gaat eerst twee jaar coschappen lopen. Je krijgt tijd om je oriënteren in het veld.

Ik stond er na een half jaartje ­stagelopen alleen voor. Havo 3 kwam binnensjokken zonder boeken – die werden ergens in de komende week geleverd. Ik had de inlog van het smartboard nog niet, kende geen enkele naam – want ook de fotolijsten waren pas half september beschikbaar. Daar sta je dan, met je ambitie. De meeste leraren, zo bleek uit een recent rapport van de Oeso (de club van rijke landen), hebben niet eens een inwerktraject aangeboden gekregen. Laat staan dat je een beeld hebt van je carrièrepad.

Het kan wel. In Singapore heeft het ministerie van onderwijs drie verschillende loopbaanpaden uitgestippeld. Carrièregroei hangt af van je eigen potentieel en prestatie. Leraren kunnen na drie jaar startersbegeleiding kiezen voor een loopbaanspoor.

Via het leiderschapsspoor word je rector en uiteindelijk zelfs directeur-generaal van het ministerie, er is een specialisatiespoor voor curriculumontwerp en bij het docentenspoor is de hoogste trede verantwoordelijk voor de professionalisering van docenten op meerdere scholen.

Voor jonge mensen met ambitie is het onduidelijk wat ze kunnen in het Nederlandse onderwijs. Willen we meer millennials voor de klas? Dan zullen we moeten investeren in hun eerste jaren, ruimte bieden voor hun ambitie en tegelijkertijd ondersteunen om te leren. Laten we beginnen bij een nieuw koffiezetautomaat – maar daar zal elke generatie het mee eens zijn.

Erik Ex (32) is de nieuwe onderwijscolumnist voor Trouw. Hij werkt sinds tien jaar als leraar geschiedenis op verschillende scholen. Sinds dit jaar is hij verbonden aan het Cygnus Gymnasium in Amsterdam. Ook werkt hij voor Schoolinfo, dat zich bezighoudt met onderwijsinnovatie. Vorig jaar reisde hij samen met zijn broer Luuk Ex van Finland naar Singapore om het onderwijs te onderzoeken. Hij publiceerde daarover in landelijke media. Ex schrijft hier om beurten een column met Naomi Smits.

Lees ook: 

Meer verdienen dan hun ouders lukt ze niet, maar daarmee zijn millennials nog niet verloren

Nadat tien jaar geleden de crisis uitbrak, kwamen twintigers en dertigers moeilijk aan de bak. Ze namen banen aan onder hun niveau, begonnen met een laag salaris. Deze week portretteerde Trouw zes van deze jongeren. Komt het op de lange termijn goed met hen?

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden