Reportage K-pop

Studenten in de ban van de ‘Koreaanse golf’

Leidse studenten bij een hoorcollegde van hoogleraar Korea-studies Remco Breuker. Beeld Inge Van Mill

De studie Koreaans is in Nederland dit jaar voor het eerst populairder dan China-studies. Een van de oorzaken: studenten zijn in de ban van de zogeheten Korean Wave.

Als de naam BTS valt, beginnen de studenten te lachen. De Zuid-Koreaanse jongensband is een begrip in de collegezaal. Hoogleraar Korea-studies Remco Breuker maakt er snel korte metten mee. “Als jullie denken dat we het hier gaan hebben over BTS, zitten jullie fout.” Wat is Korea dan wel, vraagt Breuker de zaal. “Een economische grootmacht, een schiereiland dat is verbonden met China en een geografische aanduiding”, sommen de studenten op.

De collegezaal met eerstejaars studenten Koreaans is goed gevuld. En dan komt zo’n 10 tot 20 procent niet opdagen omdat het college ook via een livestream te volgen is. Voor komend collegejaar hebben zich in Leiden zo’n tachtig eerstejaars studenten Koreaans aangemeld. Daarmee is de studie die de laatste jaren al een gestage groei kende, voor het eerst populairder dan China-studies. Ook in andere Europese landen is het Koreaans bezig aan een opmars, zegt Breuker. Aan een Parijse universiteit schreven zich dit jaar al duizend studenten in. Opvallend, zegt Breuker: “China is een grootmacht op het niveau van de VS.” Zuid-Korea is economisch sterk, maar niet te vergelijken met China.

Dat hij de naam van de Koreaanse jongensband al aan het begin van het college laat vallen, is niet toevallig. Breuker kent zijn publiek. Het muziekgenre Koreaanse pop (K-pop) is één van de redenen dat veel studenten kiezen voor de studie. Fleur Aalst (19) beaamt dat deels. Zij studeert geschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam, maar overweegt volgend jaar een studie Koreaans. “De taal spreekt me aan. Het is makkelijker dan Chinees. En de Zuid-Koreaanse overheid verspreidt met succes de Koreaanse cultuur.” 

Korean Wave biedt een totaalpakket

Breuker spreekt over een Korean Wave – een levensstijl die veel jongeren aanspreekt. K-Pop is daar een aspect van en de Koreaanse overheid maakt daar handig gebruik van. Waarom verspreidt die Korean Wave zich zo snel over de wereld? “Het biedt een aantrekkelijk totaalpakket aan hoe je je leven ook kunt leven: qua muziek, kleding, uiterlijk, consumptie en fan zijn. Je bent anders en toch heb je een (grote) groep waar je je thuis voelt.”

De 'Bangtan Boys, BTS’ Beeld EPA

Annelotte Adriaanse (19) ontmoette vorig jaar tijdens een taalcursus in Spanje Zuid-Koreaanse studenten. Ze had een klik, begon zich te interesseren in de Zuid-Koreaanse cultuur en was verkocht. “De popcultuur speelde daar misschien een klein beetje een rol in”, beaamt ze voorzichtig. Onbedoeld spreekt Zuid-Korea ook aan omdat het meer op Nederland lijkt dan China, zegt Breuker. “Het land kent dezelfde problemen: migratie en vergrijzing.”

Het succes van Koreastudies is ook toe te schrijven aan Breuker zelf, zeggen buitenstaanders. Hij werd vorige week door de site ScienceGuide uitgeroepen tot meest invloedrijke wetenschapper. Hij ontrafelt tijdens media-optredens het geheimzinnige Noord-Korea zorgvuldig en in heldere bewoordingen. Hij zoekt naar manieren om de interesse van zijn publiek vast te houden. Dat doet hij ook bij zijn studenten. “Wisten jullie dat Anders Breivik Korea als voorbeeldnatie noemde in zijn manifest?” Dan: “Niet dat Koreanen daar zo blij mee moeten zijn.” 

Na afloop van het college concludeert eerstejaars Mischa Cramer dat Breuker een inspirerende man is. “Ik vond het leuk. Mijn ouders kenden hem ook al van tv.” Toch zijn de aansprekende hoogleraar en de Koreaanse levensstijl niet genoeg om de aandacht van alle studenten drie jaar lang vast te houden. Volgens Breuker blijft aan het eind van de bachelor minder dan de helft over.

Lees ook:
Twee K-pop sterren vallen van hun voetstuk door seksschandalen

Zuid-Koreaanse popmuziek, K-pop, is over de hele wereld populair. Nu twee sterren middelpunt zijn van seksschandalen, dringt de vraag zich op of K-pop meer is dan schone schijn. 

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden