null Beeld
Beeld

ColumnErik Ex

Stop met creatieve oplossingen en besteed coronageld gewoon aan goede lessen

Erik Ex

Vrijdag kon ik niet de school in maar ik moest een coronateststraat door. Helaas werd ik positief bevonden door de grinnikende GGD’ers van dienst (gehuld in volledig beschermende kleding). Net zoals mijn collega voor me, de brugklassers achter me en mijn stagiair. Een boze droom? Nee, de jaarlijkse stunt van de zesde klas. Hun laatste lessen zitten erop, één ochtend lang was de school van hen.

De personeelskamer was volgehangen met gehamsterd wc-papier. Op de tweede verdieping was er een luid coronaprotest en op de derde liep Magere Hein rond. Overal vloog water, poedersuiker en paneermeel door de lucht. Maar wie op de vierde verdieping terechtkwam had het gehaald: een dansfeest zonder maatregelen. De verlossing.

We hebben alles gedaan om de klappen op te vangen

Het is ze gegund, de school op zijn kop zetten. Hun bovenbouwjaren werden beheerst door de pandemie. We hebben alles gedaan om de klappen op te vangen. Eerst afstandsonderwijs, daarna het verlichten van de exameneisen en ons deel van de miljarden van het Nationaal Programma Onderwijs (NPO) werden er tegenaan gesmeten. Er waren ‘verbindende’ activiteiten zoals een (binnenlands) schoolreisje, sportdagen en een schooltrui.

En er werd massaal bijles ingekocht. De commerciële examentrainingen zijn er rijk van geworden. Bij ons op school werden tutors aangetrokken die klaarstonden om leerlingen te helpen.

Of de onderwijsachterstanden (of -vertragingen) daarmee weg zijn? Niemand die het weet. Maar ik vermoed van niet, bij de examenleerlingen niet en bij de rest van de school ook niet. In januari meldden schoolleiders, leraren en psychologen in de Volkskrant al dat de onrust was toegenomen onder scholieren. En ook in mijn school wordt het gemerkt. Leerlingen raken sneller afgeleid, maken minder huiswerk, komen vaker te laat en spijbelen meer. Ik kan u vertellen: dan leren ze ook minder.

Orde en regelmaat faciliteren

Met die tutoren zijn we trouwens gestopt. Er kwam geen leerling opdagen. Wie niet naar de gewone les komt, komt ook niet naar de bijles. Het beste wat we voor deze crisisgeneratie kunnen doen is orde en regelmaat faciliteren. Met lessen waar de focus op leren ligt, gegeven door echte (daarvoor opgeleide) leraren.

Het geld van het NPO, dat voor een korte periode bedoeld was, blijft gelukkig nog een paar jaar beschikbaar. De formatie van komend schooljaar wordt nu gepland.

Mijn tip aan alle rectoren, schoolleiders en bestuurders: laat de creatieve out of the box-oplossingen even voor wat ze zijn en ga het volgende lijstje af. Begint iedere les binnen een paar minuten en wordt er geleerd tot de bel? Zijn er elke les lange momenten van echte stilte? Is de verzuimadministratie op orde? Zijn telefoons buiten het bereik tijdens het leren? Worden de lessen gegeven door bevoegde leraren?

Niet extra lessen, niet leukere lessen, maar gewoon goede lessen

Ik denk dat acht van de tien scholen op ten minste één van deze vragen ‘nee’ moet antwoorden. Besteed dan dáár je coronageld aan. Neem verzuimcoördinatoren of een extra teamleider in dienst. Speel leraren in tekortvakken vrij van schooltaken.

Niet extra lessen, niet leukere lessen, gewoon goede lessen verlossen ons van de corona-achterstanden.

Erik Ex (1987) is leraar geschiedenis op het Cygnus Gymnasium in Amsterdam. Hij schrijft elke twee weken een column. Lees zijn eerdere bijdragen hier terug.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden