null Beeld

ColumnErik Ex

Scholen kunnen niet terug naar het oude ‘normaal’

Voorrang bij het vaccineren krijgen leraren niet, maar kunnen we wel vooraan in de rij bij de kapper? Want we mogen weer, echte lessen geven in een echt lokaal in een echte school met echte leerlingen.

Maar wie denkt dat we met einde van de schoolsluiting terug kunnen naar het ‘oude normaal’ heeft het mis. Bijna een jaar nadat van de een op de andere dag alles anders moest, gaan we naar een nieuwe situatie: de anderhalvemeterschool. En dat zou wel eens langer kunnen gaan duren dan we nu denken. Vaccinaties zijn alleen goedgekeurd voor volwassenen, die voor kinderen zitten nog in de testfase. Met de komst van nieuwe besmettelijkere varianten betekent dit vermoedelijk dat scholen nog een langere tijd te maken krijgen met maatregelen.

Hoe de anderhalvemeterschool er organisatorisch uitziet is wel duidelijk. Mijn schoolleiding had het afgelopen week voor de zekerheid alvast gecommuniceerd. Een derde van de leerlingen kan tegelijk naar school. Kwetsbare leerlingen en examenleerlingen kunnen elke dag komen, maar de andere leerlingen dus één tot twee dagen per week.

Volstrekt onduidelijk

Maar hoe we het didactisch gaan aanpakken is volstrekt onduidelijk. Doen wat we altijd deden, maar dan met twee derde van de leerlingen via de livestream, lijkt me de slechts denkbare manier. De leraar moet zijn aandacht verdelen, thuiszitters zullen lang niet zo makkelijk meedoen met de les en een werkvorm zoals een groepsdiscussie zal moeilijk gaan. Achterstanden die er al zijn zullen verder oplopen. Op de langere termijn is het voor de leraar niet vol te houden.

Deze situatie lijkt echter ook nieuwe mogelijkheden te bieden. Uit onderzoek is bekend dat in kleine klassen actiever en dus effectiever kan worden geleerd. Daarvoor is vaak wel een andere aanpak nodig: leerlingen moeten veel vragen beantwoorden en zelf de stof uitleggen, feedback krijgen en die samen verwerken. Verder kan in een kleine klas gemakkelijker de orde worden gehandhaafd, iets waar we in Nederland uitzonderlijk slecht in zijn. Dus ook daar valt winst te behalen.

Lerarenteams

De leerlingen thuis kunnen kennis en vaardigheden herhalen, maar ook geleerde zaken toepassen in nieuwe situaties.

Dit alles is natuurlijk makkelijker opgeschreven dan gedaan. In de praktijk van het klaslokaal zal pas blijken of het werkt. Misschien zit ik er wel helemaal naast. Lerarenteams zullen vooral met elkaar uit moeten vinden hoe de anderhalvemeterschool tot een succesvolle onderwijsvorm kan worden gemaakt. Daarbij moeten we ervan uitgaan dat het nog lang niet normaal wordt in de school.

Maar voorlopig ben ik vooral heel blij dat we er weer een stapje dichterbij zijn.

Erik Ex (1987) is leraar geschiedenis op het Cygnus Gymnasium in Amsterdam en werkt voor de VO-raad aan de begeleiding van startende leraren.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden