Schoolsluiting

PO-Raad: Geef kwetsbare kinderen bij twijfel een hoger schooladvies

 Een leerkracht geeft les op afstand op de Haagse basisschool Jeroen. Beeld ANP
Een leerkracht geeft les op afstand op de Haagse basisschool Jeroen.Beeld ANP

Scholen zouden voor het hoogste niveau moeten gaan als ze twijfelen over het schooladvies. Met name voor kwetsbare kinderen kan dit een verschil maken, betoogt de PO-Raad.

Het is vanwege de coronacrisis de vraag of groepachters dit jaar hun eindtoets optimaal kunnen maken. Daarom roept de PO-Raad scholen op om bij twijfel het schooladvies hoger te laten uitvallen. “Aarzelt een leraar bijvoorbeeld tussen vmbo-g en vmbo-t, dan zeggen wij: kies voor vmbo-t”, zegt vicevoorzitter Anko van Hoepen.

Op die manier hoopt de PO-Raad de kansenongelijkheid terug te dringen. De angst is dat met name kwetsbare leerlingen te laag worden ingeschat. Die angst is niet geheel onterecht. Vorig jaar werd de eindtoets door de coronacrisis geschrapt en bleek dat groepachters een lager schooladvies kregen dan gemiddeld. Met name kinderen uit armere gezinnen ondervonden nadeel en dat werkt de onderwijsongelijkheid in de hand.

Het liefst zou de PO-Raad zien dat scholen de selectie uitstellen met brede brugklassen. Daarin zitten leerlingen van alle niveaus bij elkaar in een klas en wordt er pas na één of twee jaar besloten welk niveau een leerling gaat doen.

Het is de vraag of kinderen hun potentieel waarmaken

Scholen kunnen tot 1 maart hun advies uitbrengen. Normaal gesproken volgt in het voorjaar de eindtoets, waarmee leerlingen hun advies kunnen ophogen. In 2018 werd bijvoorbeeld 30 procent van de adviezen heroverwogen vanwege een hoge score op de eindtoets. Door de coronacrisis en de schoolsluitingen is het maar de vraag of leerlingen dit jaar hun potentieel waarmaken. “Dit is het moment voor scholen om nog eens tegen het licht te houden of hun advies passend is, wetende dat de eindtoets zijn rol als kansenvergroter mogelijk niet zal pakken”, aldus Van Hoepen van de PO-Raad.

Minister Arie Slob van onderwijs riep in december al op om kinderen het voordeel van de twijfel te gunnen. Het ministerie heeft 208 miljoen euro beschikbaar gesteld voor inhaalprogramma’s. Middelbare scholen moeten aan de inspectie laten zien hoe ze bepalen of een leerling op het juiste niveau zit.

Hoogleraar onderwijskunde Monique Volman, verbonden van de Universiteit van Amsterdam, begrijpt de oproep van de PO-Raad. “Het zou mooi zijn als we bij twijfel altijd hoger zouden adviseren. Tegelijkertijd denk ik dat je dan ook voor extra steun moet zorgen in het voortgezet onderwijs. Ik vind het lastig dat leerkrachten wordt verweten te voorzichtig te zijn en dat ze lage verwachtingen zouden hebben. Die zijn er niets voor niets: ze kennen hun leerlingen en de thuissituatie, ze weten wat de leerlingen in het voortgezet onderwijs te wachten staat. Daar is niet altijd dezelfde begeleiding die ze op de basisschool wel krijgen.”

Er wordt wel eens gezegd: beter opstromen dan afstromen, zegt Volman. “Alleen is ons onderwijssysteem ook nog eens zo opgebouwd dat je lastig een niveau hoger komt. Het is, wat de PO-Raad al zegt, onderdeel van een systeem waarin we kinderen veel te vroeg in een hokje stoppen.”

Lees ook:

Kabinet hoopt basisscholen op 25 januari te openen. Durven scholen dat aan?

Of de schooldeur straks weer van het slot mag, is afhankelijk van het besmettingsrisico van de Britse variant van het coronavirus voor jonge kinderen, en de snelheid waarmee het dagelijkse aantal coronabesmettingen daalt.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden